Har köpt en begagnad Ljuddörr (DALOC -43db ) för en rimlig peng, då modulmåttet är 9x21 på innerdörrar och ljuddörren så köpte jag eftersom de är lika.

Lägenheten är från 1972, och nu upptäckte jag efter demontering av gamla karmen att den är ca 15mm lägre.

Öppningshålet genom betongväggen är alltså ca 15mm för lågt för att man skall få in ljuddörrkarmen. Det tar stopp. Gjutningen är inte direkt perfekt heller.

Producenten säger att man absolut inte skall kapa i karmen för då försvinner alla klassificeringar. Men ger inget råd om det är möjligt eller ej.

Dörren skall sitta i samma brandcell och det finns inget ”krav”. Den monteras endast för att jag önskar skilja rummen akustiskt. Den gamla dörren var gjord av masonit och papp typ. Det finns inget behov för överluft, så dörren kan vara helt tät.

Går det helt åt skogen om man kapar av 15-20mm på toppen av karmen?

Att öppna upp 20mm till i betongväggen känns som en långt mer komplicerad manöver. Osäker om man skär, bilar eller hur man skulle göra. Det lär också bli helt sjuka mängder med damm i lägenheten.

Är det någon som gjort detta själv, och kan dela med sig av resultatet?

Dörren är en DALOC -43db dörr, den är inte billig. Och jag tänker inte köpa en ny ;)

Karmarna har typ 1-2cm över på bredden, tippar det skall gå.

Dörrbladen har nästan på mm samma storlek, som de äldre som suttit där förut.

Huset är miljonprogram.


Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.