Magnus E K
Funderar på att börja riva bort lite gammalt skrot i pannrummet och behöver kapa några rör.

Alla rör är omålad, oisolerad koppar, troligen knappt 40 år gamla. Två rör med ytterdiameter 22 mm som löper parallellt med ca 12 cm avstånd ska kapas och därefter kopplas ihop med varandra. Dessa är tappvattenrör (varmvatten på kalla sidan). Ett rör med ytterdiameter 28 mm ska kapas och pluggas. Detta rör är för radiatorvatten.

Vad behöver jag för verktyg och kopplingar för att få till detta? Utseendet spelar ingen roll då det är i pannrum och troligen ska rivas igen om ett par år. Droppläckage inget stort problem heller eftersom det sitter en golvbrunn rakt under. Däremot ska det helst inte hoppa isär och spruta vatten över hela pannrummet när jag drar på stereon i vardagsrummet ovanför.
 
  • Gilla
lennis
  • Laddar…
Något sånt här kanske? Eventuellt en snutt 22mm rör om du inte får det över efter kapningen
Digital varukorg på webbutik med verktyg och byggmaterial, fraktkostnad och totalsumma inklusive moms presenteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
pokasd pokasd skrev:
Något sånt här kanske? Eventuellt en snutt 22mm rör om du inte får det över efter kapningen
[bild]
Tack! Glömde skriva att budget för hela projektet är max 1000 kr... Skiftnycklar har jag dock redan flera stycken. Investera i en bra röravskärare låter som en god idé. Men behövs verkligen rörgradaren?
 
Magnus E K
28 mm-röret sitter dessvärre bara ett par cm från vägg så kan bli svårt att komma åt med en rörskärare där gissar jag.
 
Notera att man väljer att aktivt inte följa tillverkarens anvisningar om man smörjer dessa kopplingar med pasta.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Om du kapar med rörkap kommer röränden att peka inåt (toe-in) och du får inte i nån stödhylsa om du vill använda klämkopplingar.
Man kan även använda en tigersåg med fint blad och efterbearbetning med en mindre rundfil.
Släng inte kopparrören utan spara dom till framtida projekt eller sälj hos skrotniklas.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du kapar med rörkap kommer röränden att peka inåt (toe-in) och du får inte i nån stödhylsa om du vill använda klämkopplingar.
Man kan även använda en tigersåg med fint blad och efterbearbetning med en mindre rundfil.
Släng inte kopparrören utan spara dom till framtida projekt eller sälj hos skrotniklas.
Nu använder man väl iofs inte stödhylsa i vad som gissningsvis är hårda/halvhårda kopparrör med tanke på dimensionerna.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du kapar med rörkap kommer röränden att peka inåt (toe-in) och du får inte i nån stödhylsa om du vill använda klämkopplingar.
Man kan även använda en tigersåg med fint blad och efterbearbetning med en mindre rundfil.
Släng inte kopparrören utan spara dom till framtida projekt eller sälj hos skrotniklas.
Jag har kapat rör förut med bågfil och löst bågfilsblad, dock inget som ska kopplas efteråt (så utan krav på att det ska bli rakt etc.). Har ingen tigersåg men ett multiverktyg.

Det kommer bli flera meter kopparrör över och de kommer jag spara! Det som ska bort i första skedet är en gammal (oanvänd och enligt tredjepartsuppgift läckande) ackumulatortank som står i vägen för byte av inkommande vattenledning.
 
Magnus E K
C Cerb skrev:
Nu använder man väl iofs inte stödhylsa i vad som gissningsvis är hårda/halvhårda kopparrör med tanke på dimensionerna.
Hur avgör man hårdheten? Här är en bild på rören ifall det kan ge ledtrådar:

Kopparrör installerade i tak, synliga med skruvfästen, inomhus belysning, konstruktionselement, delvis skymd utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De är skarvade med lödningar:

Koppar och galvaniserade rör, svetsfog, korrosion, industriellt, installation, bakgrund av betongvägg, inomhusbelysning, VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur avgör man hårdheten? Här är en bild på rören ifall det kan ge ledtrådar:

[bild]

De är skarvade med lödningar:

[bild]
Hårda rör.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Du kan även köpa halvkopplingar och ändhätta. För 22 mm rör har jag dessa till salu:
Rörkopplingsdelar och ventil med röd spak på vit bakgrund. Metalldelar, koppar, mässing och stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är en halvkoppling 22 mm med hattplugg. Och en 28 mm ballofix med klämkopplingar. Klämringar finns. Alltihop för 200 kr plus porto.
Fler saker finns vid behov.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
B
Som sagt hårda rör så stödhylsa är frivilligt. Nära en skarv eller hårdlödd vinkel är dock rören mjukare, dvs stödhylsa bör användas.

Denna kan användas när det är tight nära vägg, upp till 22mm
https://www.bauhaus.se/rorskarare-r...u2EZ-nZ0bq_kqYfNmgZ_EsM9i4Wf5NY0aAinTEALw_wcB

En sådan här funkar upp till 30mm rör och har en rörgradare inbyggd. Men det krävs lite mer plats för att använda.

https://www.bauhaus.se/roravskarare...sug7EAB03sOqJPRKubHluPIDwaQsIVwsaAiiOEALw_wcB

Jag har sågat rör med både bågfil och multiverktyg. Om man är försiktig, har fint blad och inte har så stor kraft på röret så deformeras inte röret så mycket så att man kan få till en klämringskoppling. Men en röravskärare för en hundring sparar mycket bekymmer.

Tigersågen är lite för brutal, det är mer av ett rivningsverktyg.

Tips på delar verkar du fått, har inget att tillägga där.

Jag har haft hög fel% på klämringskopplingar från biltema, undvik dem är mitt råd.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.