Hej!

Jag måste kapa ner mitt 30x30 klinker till mindre bitar för att lägga kring fallet.

Klinkret jag har idag har en fas på kanske 8 grader. Jag kan ju fixa det genom att låta ena sidan på klinkret vila på en träbit när jag kapar men det ställer till det lite.

Måste man ha denna fas? Det känns som den kanske är till för att de ska få ur plattan ur gjutformen vid produktion.
 
Redigerat:
Kan tillägga att jag kapar med ett sågbord för klinker (diamantskiva i vatten).
 
Framförallt blir det ju inte så snyggt med helt raka kanter. Det ser väldigt "kapat" ut. Varför inte lägga en mindre platta av samma sort eller mosaik i duschen?
 
Tyvärr finns det bara 30x30 av den sorten vi vill ha. Det är i en tvättstuga och i en groventre det ska ligga så mosaik blir nog väldigt konstigt.
 
Fasning gör det ju inte bara visuellt snyggare utan också skönare att gå på. Nu var det ju iofs inte en dusch så huvudsakligen är det väl en utseendefråga.

Det går förmodligen att fasa (lite) med sliprondell. Mest bara för att ta bort den vassa kanten. Sedan beror det på om klinkern är genomfärgad el inte. Är den inte genomfärgad så blir förmodligen kanten vit el vilken bottenfärg godset nu har.
 
Dom är genomfärgade. Jag kan ha uttryckt det lite dumt. Dom är fasade med en radie på någon mm sen är dom inte helt vinkelräta i kanten utan dom avviker med kanske 8 grader, tänk er botten på en pyramid.

Den lilla fasningen kommer jag att slipa fram men det är just pyramidformen jag undrar över. Sitter på mobilen nu men jag kan fixa en bild senare.
 
Nu har du kanske redan kapat, men då jag igår köpte klinker så var jag idag ute och kollade på kanten. De är inte fasade utan istället gjorda som en dubbelmacka där den undre mackan var ett par mm bredare, vilket ger samma "funktion". Vet inte vad de (kanterna/fasningen) gör, men om det tycks vara så på plattor generellt så finns det säkert en orsak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.