Hej! Skall kapa massor av hyllplan till ett elfasystem (metall). Har en batteridriven fein multimaster. Vad skall jag ha för klinga för bästa resultat? Är jag ute och cyklar eller kommer detta att gå bra? Har endast sågblad idag, gissar att en klinga av något slag är bättre.
Glad midsommar!!
 
Bladet bör vara för metall......

Protte
 
Jag var nog otydlig - blad eller rund klinga eller en halv rund klinga?
 
Sticksåg mycket enklare..
 
  • Gilla
Löjo
  • Laddar…
Tack! Finns dock en rund stång för klädhängning, kanske bågfil där. Sticksåg till det andra blir kanon.
 

Bästa svaret

Bågfil...
 
Campar Campar skrev:
Bågfil...
Det är många hyllplan, orkar inte såga allt för hand.
 
En liten vinkelslip. Jag tror en multimaster med oscillerande rörelser är helt fel.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
En liten vinkelslip. Jag tror en multimaster med oscillerande rörelser är helt fel.
Nej, ingen vinkelslip. Det blir så varmt att färgen reser sig.
Jag röstar på bågfil.
 
K Keld skrev:
Nej, ingen vinkelslip. Det blir så varmt att färgen reser sig.
Jag röstar på bågfil.
Men det för mycket att kapa för att jag skall orka göra det med en bågfil. Har testat. Vinkelslip äger jag inte. Fein och sticksåg finnes.
 
Ja, det är nog bara att bita i det sura äpplet o ta fram bågfilen! Vinkelslip går snabbt men blir (som tidigare nämnts)för varmt med följd av färgsläpp. Det beror sig på var du ska ha hyllorna annars kan du väl bättringsmåla efter att ha kapat med vinkelslipen.
Jag tror det blir svårt med både fein eller sticksåg.
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Ja, det är nog bara att bita i det sura äpplet o ta fram bågfilen! Vinkelslip går snabbt men blir (som tidigare nämnts)för varmt med följd av färgsläpp. Det beror sig på var du ska ha hyllorna annars kan du väl bättringsmåla efter att ha kapat med vinkelslipen.
Jag tror det blir svårt med både fein eller sticksåg.
Tack för input. Hyllorna skall in i en nisch så ändarna syns ej. Kan dock absolut tänka mig att bättringsmåla om jag stör mig på ev färgsläpp eller repor. Får fundera på metod.
Har fått många tips.nu, tack alla!
 
Jag röstar för sticksåg. Men hur ser hyllplanen ut? Slät plåt eller tråd? Generellt för kapning i plåt så skulle jag rekommenderas hörselskydd, och att lägga det du ska kapa nära en bordskant eller liknande, för att undvika vibrationer i plåten.
 
hsd
Sticksåg eller tigersåg ,givetvis med metallblad
 
tommib
Om det är frågan om elfas trådhyllor finns det ändskydd till dem. Jag hade köpt en liten vinkelslip och kört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.