Hej.

Ni borde veta!

Se bifogade bilder. De är ritade i paint (inte så snyggt men...) och är menade sedda ovanifrån.

- Den svarta linjen är utanpåliggande planka som är menat som täckande.
- Den röda är menat som bakomliggande regel där trallaen skall vila på.
- De svagagröna linjerna visar vilket håll trallen skall ligga.
- De blå strecken symboliserar hörnet.

Den svarta linjen skall vara 28 cm högre än den röda. Trallen skall därmed täckas av den "svarta" plankan.

Jag är skitdålig på det här och matematik är inte heller min starka sida. Jag behöver hjälp med hur jag skall gera den "röda" resp. den "svarta" plankan så att det ser snyggt ut. Den "röda" kommer ju att täckas ovanifrån så där kanske man kan slarva. Men den utanpåliggande "svarta" kommer man ju kunna se från ovansidan. Där måsta jag vara exakt.

Men hur?
 
  • altanritning paint 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altanritning paint 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
22,5grader ska du såga. vinkeln du vill åstadkomma är 45grader och denna vinkel ska fördelas jämt på båda plankorna.
 
Tack för svaret...

Jämt fördelat på plankorna menar du att, som bilden visar, de bägge gröna strecken skall vara exakt lika långa?

saken är den att den övre vågräta plankan kommer i sin helhet vara längre än den lodräta som är lite kortare.

Som jag skrev innan, matematik är inte min starka sida :)
 
  • altanritning paint 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:mad: Fasen va du krånglar till det! :D

Hur långa är de gröna plankorna? Är vinkeln där de möts 90 grader?
 
Ja du, det här blir inget skrytbygge :)

De svarta strecken är ungefär 1,26 m vardera när de möts i 95 grader (jag trodde att de var i olika längd, som jag skrev tidigare..) och jag tänkte att hörnet skulle kapas vid ungefär 80 cm ut från vardera håll. Då borde den delen jag färgade grön vara 46 cm vardera.
 
  • Gilla
Pelle Strand
  • Laddar…
Jag är i samma arbetsmoment som du p-a, men har inte börjat eftersom jag fortfarande kliar mig i huvudet..
Köpte detta verktyg på biltema för att ta fram vinkeln:
 
  • 20-371_l.jpg
ja, de båda gröna strecken ska vara lika långa.

Om vinkel mellan de svarta strecken inte är 90 grader, dvs en rät vinkel så blir det ju en annan indelning. MEN, eftersom det är DU som bygger de svarta strecken så är det ju bara se till att det är 90 grader, annars blir det ju bara krångligt.

Är det ändå 95 grader så är det bara att dela den på fyra.

Anledningen till att alla ändytor som ska ligga mot varandra ska kapas i samma vinkel är förstås att annars blir inte ytorna lika långa/stora.
 
hej
du mäter lika mycket åt varje håll från hörnet.
då blir det 45 grader lr 22,5 grad på varje.
enkelt

mvh
snickar estwing
 
Tack för alla svar!

Det funkade inte riktigt med måtten, fick eftersåga "hörnbiten". Tror det blir dugligt när allt är på plats. Är väl jag som mätte fel eller nåt, måttade istället för mätte kanske :)

Bra forum det här! Jag återkommer nog i andra ärenden :)
 
  • Gilla
Jimmy Dalegård
  • Laddar…
gervinkel.jpg

EDIT

Tack MathiasS för påpekandet! Kände att det var för mycket siffror i skissen ändå. Men givetvis har du rätt. För den mindre matematiskt kunnige kan jag bara tillägga, att 90-67,5=22,5 :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Pkwinten
  • Laddar…
Fin bild, men du får minuspoäng på pedagogiken eftersom du inte har med den vinkel man ställer in på sågen, 22,5......... ;)
 
Det är nu jag inser att jag nog borde gjort på samma sätt vid min snedsågning av altanen, som redan ligger där den ligger.
Jag la på skenan och sågade av med cirkeln, men jag skulle ju ha reglat upp så jag kunde lagt en avslutningsbräda istället för som nu en massa ändar på trallvirket där trappan ska vara. F*******n.
 
Det är väl inte försent att fixa det? Skruva en 45x45 längst ut på trallen, skruva sedan en liggande bräda utanpå denna som täcker 45x45 regeln OCH ändträet på trallen. Gör detta runt hela altan, även där du inte har ändträ, förstås.
 
det är ju iofs sant så jag får bygga på med en liggande bräda.
men om jag kör på samma bredd 120mm blir det inte risk för att den knäcks om den inte har stöd hela vägen ut?
 
Vet inte riktigt hur du tänker dig. Jag antog att altanen inte trillar omkull som den står idag, det jag föreslår är ju bara kosmetika för att dölja ändträt.
 
  • Gilla
Lindroth88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.