Beskrev detta i ett inlägg i en annan tråd men tänkte att det passar bättre att skapa en ny tråd.
Jag har problem med att kapa mina 60x60cm granitkeramik från Emilceramica, modell Be-Square Sand Matte Rectified.

Det är totalt omöjligt att knäcka dem med en Sigma 3B4 som jag använt mig av. Klarar aldrig att knäcka hela plattan utan det sticker alltid iväg åt något håll. Jag har provat att byta till ett helt nytt hjul utan framgång.
Prövat samma kakelskär på andra provplattor som den har knäckt utan några problem alls, med helt perfekta snitt.

Som tur är har jag en kakelsåg. Men här märkte jag av problem med att det flisar sig när jag sågar. Provade även här att byta till en helt ny klinga https://www.jula.se/catalog/verktyg...deller/diamantkapskivor/diamantklinga-016159/
Men även med denna så flisar det sig på ytan, vilket andra provplattor inte gör.
Granitkeramikplatta med ojämnt kantbrott och flisade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är inga problem när det inte är synliga kanter. Men det är väldigt trist att ha detta runt fönster till exempel.
Prövade även att vända på plattan men det hjälper inte heller.

Känns trist när man betalat extra för ett kvalitétsmärke och märker att billigare provbitar jag har fått är enkla att kapa.

Står med en hel pall med plattor som ska upp, och jag måste komma fram till ett sätt som fungerar.
Någon som har ett förslag?
Skulle denna typ av kakelsåg fungera bättre?
https://www.matek.se/20.0.0.1/11178/cache/11178_6a6bacac.jpg
Som kapar ovanifrån. Kanske är mindre risk för flisor?

Alla tips är välkomna!
 
J jockebq skrev:
Beskrev detta i ett inlägg i en annan tråd men tänkte att det passar bättre att skapa en ny tråd.
Jag har problem med att kapa mina 60x60cm granitkeramik från Emilceramica, modell Be-Square Sand Matte Rectified.

Det är totalt omöjligt att knäcka dem med en Sigma 3B4 som jag använt mig av. Klarar aldrig att knäcka hela plattan utan det sticker alltid iväg åt något håll. Jag har provat att byta till ett helt nytt hjul utan framgång.
Prövat samma kakelskär på andra provplattor som den har knäckt utan några problem alls, med helt perfekta snitt.

Som tur är har jag en kakelsåg. Men här märkte jag av problem med att det flisar sig när jag sågar. Provade även här att byta till en helt ny klinga [länk]
Men även med denna så flisar det sig på ytan, vilket andra provplattor inte gör.
[bild]
Detta är inga problem när det inte är synliga kanter. Men det är väldigt trist att ha detta runt fönster till exempel.
Prövade även att vända på plattan men det hjälper inte heller.

Känns trist när man betalat extra för ett kvalitétsmärke och märker att billigare provbitar jag har fått är enkla att kapa.

Står med en hel pall med plattor som ska upp, och jag måste komma fram till ett sätt som fungerar.
Någon som har ett förslag?
Skulle denna typ av kakelsåg fungera bättre?
[länk]
Som kapar ovanifrån. Kanske är mindre risk för flisor?

Alla tips är välkomna!

Söker svar på samma fråga som ovan !
 
S Sebastian70 skrev:
Söker svar på samma fråga som ovan !
Löste det genom att skaffa ett kakelsåg-bord. Ett sånt där klingan sitter över plattan och kapat ovanifrån. Detta gav mycket bättre resultat. Behövde dock använda den billiga kakelsågen när man kapade hörn för att kapa underifrån.
 
Så den ”billiga” kakelsågen är vinkelslipen med rätt skiva på ? Har lagt upp mitt hemma projekt så att jag ska slippa kapa men behöver ändå kapa totalt 4 uteplattor (60x40cmx2cm) i 45graders vinkel (där hörnen ska mötas, ska bygga en entré trapp , alltså endast ett steg högt) . Är helt nybörjare på detta men har använt vinkelslip vid murbygge förrut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.