Jag ska göra en genomföring för köksfläktens imkanal (d160+brandisolering) mellan våning 1 & 2. Tyvärr sitter en bjälke precis i vägen (kan ej göra genomföringen längre in i rummet). Är det bara att ge upp eller kan man sätta reglar enligt röd markering och sen såga av den som är i mitten?

(brädan i mitten - mellan ca 7-15 cm på tumstocken - är 25mm tjock så antar att den inte har någon kritisk funktion, men hojta gärna om jag tänker fel)

Tack!
 
  • Öppning i golv med exponerade träbjälkar och måttband, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alexander___ alexander___ skrev:
Jag ska göra en genomföring för köksfläktens imkanal (d160+brandisolering) mellan våning 1 & 2. Tyvärr sitter en bjälke precis i vägen (kan ej göra genomföringen längre in i rummet). Är det bara att ge upp eller kan man sätta reglar enligt röd markering och sen såga av den som är i mitten?

(brädan i mitten - mellan ca 7-15 cm på tumstocken - är 25mm tjock så antar att den inte har någon kritisk funktion, men hojta gärna om jag tänker fel)

Tack!
Såg denna nu och bild 2 är exakt det jag vill göra. Låter dock märkligt att det är 180cm och större öppningar som bör räknas på.

https://www.traguiden.se/planering/...us---generellt/oppningar-i-trakonstruktioner/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.