Någon som har ideer om vad jag ska kapa mina gjutjärns rör i badrummet med? har renoverat ett badrum och kapade två rör där med tigersåg, men det tog tid och blev inte rakt och jag gjorde åt ca 6 blad per rör. Finns det specialverktyg att hyra?
 
har sett en sån proffsverktyg i proffsens händer - det tog sekunder att kappa :)
gaia
 
Är röret gammalt kan
det vara risk att det blir
sprickor i det.
Har Du kollat efter "rätt" blad
till tigersågen?
Rörisen på jobbet körde med tiger
inga problem.

Mvh Putte
 
gaia skrev:
har sett en sån proffsverktyg i proffsens händer - det tog sekunder att kappa :)
gaia
Jag hade en sådan rörskärare för många år sedan. Den användes till att kapa cementrör med. Cementrören utgjorde ben till bord på en växthusanläggning.
Flera hundra sådan 10cm/diam. rör kapades av en 100mm. Vad jag kan komma ihåg
så behövdes inte trissorna bytas (7st), så det var ett proffsverktyg.
lite off topic ;)

Hade nog också använt vinkelslipen, på frågan i inlägget. Rörskäraren vi talar om. tar ändå en del plats, då trissorna är ca 30mm i diam. så det avståndet till vägg måste finnas fritt.
 
Med rätt blad och framför allt rätt hastighet, brukar det gå bra att kapa med tigersåg, och då slipper man bränna ner hela huset, som ju är risken med vinkelslip.
 
Där jag ville ha en bra och rät vinkel för att skarva på nytt tog jag bågfilen. Inga större problem. På övriga ställen skar jag en skåra med vinkelslip och in med en kofot och bröt. Smidigt och lätt.

Tompa
 
lordi skrev:
Med rätt blad och framför allt rätt hastighet, brukar det gå bra att kapa med tigersåg, och då slipper man bränna ner hela huset, som ju är risken med vinkelslip.
Jo det är riktigt, är man ovan vid en vinkelslip, så kan det gå illa. Sätt därför alltid för en skiva som skydd mot gnistregnet. Tänk också på att glasrutorna tar skada om gnisterna träffar dessa. ( förstörde själv en butiksdörr en gång, med hjälp av vinkelslipen)
 
Min röris körde med tigersågen med ett blad som var rätt tjockt och inklätt i ngt som liknade gummi. Inget vasst blad alltså men han behövde inte byta blad en enda gång. Dock tog det lite tid, typ 20-30 minuter (för en gjutjärnsstam)
 
                      rätt tjockt och inklätt i ngt som liknade gummi


Blad med hårdmetallkross .

mvh/s
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.