Hej!
Jag bor i Stockholm och behöver kapa ett gasrör i mitt kök. Det sticker ut och tar plats där jag ska bygga nytt. (Se bild.) Gasen är plomberad och det enda jag behöver hjälp med är kapningen.
Jag fick ett pris på ca 4000 kr för detta jobb men tycker att det låter lite mycket.
Jag undrar därför om någon här kan tipsa mig om vad som är rimligt att betala? Och om någon har tips på en billig firma i stockholmstrakten.
Stort tack!
 
  • Plomberat gasrör som sticker ut från en vägg ovanför ett trägolv, med ett måttband intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HannaLL skrev:
Hej!
Jag bor i Stockholm och behöver kapa ett gasrör i mitt kök. Det sticker ut och tar plats där jag ska bygga nytt. (Se bild.) Gasen är plomberad och det enda jag behöver hjälp med är kapningen.
Jag fick ett pris på ca 4000 kr för detta jobb men tycker att det låter lite mycket.
Jag undrar därför om någon här kan tipsa mig om vad som är rimligt att betala? Och om någon har tips på en billig firma i stockholmstrakten.
Stort tack!
Förstår att du tycker det är mycket pengar. Men det är inte orimligt tycker jag. Själva jobbet på plats kanske inte tar många minuter. Men det kan vara en hel del annat runtikring, förberedelser etc. Sedan det vanliga att för att en tekniker ska tycka att det är värt mödan att åka till dig och göra detta så landar ofta minimum kostnaden på denna nivå. Jag bara gissar, men har svårt att tro att du hittar någon som gör det för mindre än 3000. Men det är ju bara att ringa runt till du kanske hittar någon som är billigare.
 
  • Gilla
Mahognymarkus
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Förstår att du tycker det är mycket pengar. Men det är inte orimligt tycker jag. Själva jobbet på plats kanske inte tar många minuter. Men det kan vara en hel del annat runtikring, förberedelser etc. Sedan det vanliga att för att en tekniker ska tycka att det är värt mödan att åka till dig och göra detta så landar ofta minimum kostnaden på denna nivå. Jag bara gissar, men har svårt att tro att du hittar någon som gör det för mindre än 3000. Men det är ju bara att ringa runt till du kanske hittar någon som är billigare.
Hej! Tack för bra svar! Har du tips på företag i stockholm? Mvh
 
H HannaLL skrev:
Hej! Tack för bra svar! Har du tips på företag i stockholm? Mvh
Tyvärr. Länge sedan jag hade med gas att göra.
 
Varför kapar du inte den själv?
 
H HannaLL skrev:
Hej!
Jag bor i Stockholm och behöver kapa ett gasrör i mitt kök. Det sticker ut och tar plats där jag ska bygga nytt. (Se bild.) Gasen är plomberad och det enda jag behöver hjälp med är kapningen.
Jag fick ett pris på ca 4000 kr för detta jobb men tycker att det låter lite mycket.
Jag undrar därför om någon här kan tipsa mig om vad som är rimligt att betala? Och om någon har tips på en billig firma i stockholmstrakten.
Stort tack!
Åk till jula, köp vinkelslip, hörselkåpor och skyddsglas. Dvs om du är säker på att röret bara ska av.

Eller kanske räcker det med en skiftnyckel modell större.
 
  • Gilla
platon1980
  • Laddar…
A
Men är det gas i!?
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Om du är helt säker på att gasen är avstängd så kan du såga av den med en bågfil. Det tar inte lång stund. Då kan du få röret kapat nästan helt nere vid golvet.
Men du måste vara säker på att gasen verkligen är avstängd.
Här hittar du en bågfil som håller resten av livet
http://m.clasohlson.com/se/Bågfil-Bahco-319/Pr308953000
Köp några extra blad till på en gång.
 
M Mach77777 skrev:
Åk till jula, köp vinkelslip, hörselkåpor och skyddsglas. Dvs om du är säker på att röret bara ska av.

Eller kanske räcker det med en skiftnyckel modell större.
Åhå, detta var ett spännande alternativ. Låter inte speciellt komplicerat men hur är jag säker på att det är ok att göra? Kan man utläsa det på bilden i mitt inlägg?

Mvh
 
-RB- -RB- skrev:
Om du är helt säker på att gasen är avstängd så kan du såga av den med en bågfil. Det tar inte lång stund. Då kan du få röret kapat nästan helt nere vid golvet.
Men du måste vara säker på att gasen verkligen är avstängd.
Här hittar du en bågfil som håller resten av livet
[länk]
Köp några extra blad till på en gång.
Underbart! Men hur tar jag reda på att gasen till 100% är avstängd? Går det det att utläsa på bilden? Jag har inte haft gas inkopplad på många år men vet inte vad förra ägare gjort. Mvh
 
Erik_Hansson skrev:
Men är det gas i!?
Hur vet jag?
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Varför kapar du inte den själv?
Kan jag det? Dvs hur vet jag att det inte är gas i?
 
Trägolv och puts på vassmatta... Jag hade aldrig dragit igång en vinkelslip där.
 
  • Gilla
Jesper70 och 2 till
  • Laddar…
H HannaLL skrev:
Underbart! Men hur tar jag reda på att gasen till 100% är avstängd? Går det det att utläsa på bilden? Jag har inte haft gas inkopplad på många år men vet inte vad förra ägare gjort. Mvh
Det går inte att se på bilden om gasen är avstängd. Du skrev att den är plomberad. Var är den det? Det sitter en plugg efter ventilen men det kan ju vara gas fram dit.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Om du inte själv är säker på att gasen är bortkopplad korrekt och permanent i andra änden skulle jag inte chansa...
Frågan bör nog först ställas till fastighetsägaren/brf.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.