Hej
Upptäckte att det forsade in vatten i källaren genom ett gammalt järnrör som kommer in genom källarväggen. Jag trodde först att det var vattenledningen som gått sönder och att det därför forsade in vatten.
Troligtvis är det den gamla vattenledningen ”stålröret” som rostat sönder och leder in vatten i källaren. I stålröret ligger den nya vattenledningen (slang i svart polytenplast).
Jag har nu grävt fram stålröret utanför mitt hus och vill nu kapa stålröret på två ställen för att slippa att leda vattnet in till källaren.
Så min fråga är om någon har någon idé hur jag ska kapa detta stålrör utan att skada vattenledningen?
Jag provade att slå sönder det med spätt då det var väldigt rostigt men det vara bra ytlig rost som lossnade lätt, sen kom fin metall fram...
Hoppas det finns någon kreativ byggare :)
 
Tack för svar, funkar det även på stålrör? Jag har bara provat på kopparrör.
 
Bågfil, såga bara knappt genom runtom.

Protte
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag lånade en sån här röravskärare med 4 trissor för stålrör av en röris när jag hade samma problem för 15 år sedan.
Funka kanon i gropen då man bara behöver vrida styvt ett 1/4-dels varv fram o tillbaka.

https://www.ridgid.eu/se/sv/4-hjulsroeravskaerare
 
Ok, en sådan variant har jag inte sett någon gång. Det kan vara värt att prova, stort tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.