Ska ta upp ett hål i fasaden ca 4x2,80 för att sätta en balk och sedan ett vikdörrsparti. Under träfasaden finns (vad jag tror) eternitplattor. Jag antar därför att jag kommer att behöva ta bort mer fasadplank än vad hålet i slutändan blir, detta eftersom jag vill plocka eternitplattorna hela utan att såga eller bryta i dem.

Till min fråga: går det kapa fasadplanken rakt av och sedan på något vettigt sätt skarva dem när jag skall återställa? Eller skapar det risk för inträngande fukt?

Eller måste jag ta bort hela plank? Har ingen ställning och är rädd att jag inte kommer tillräckligt högt för att ta ner planken hela.
 
Är det stående lockpanel blir det varken bra eller snygg att skarva.
Hur högt är det?
 
Skarva kommer bli fult.

Om kravet är att kunna ta bort eterniten hel så är det ju många extra brädor som ska bort - se till att kunna ta bort dessa i hela längder.

För egen del skulle jag kapa fasadbrädorna där överblecket ska vara och sedan bryta av eternitplattorna där de ska av - det är ju utomhus och du kan ha en mask + engångsoverall på dig.
 
Skaffa en ställning, bärt pengarna alla dagar i veckan.
Sen innehåller eternitplattor asbest, så när du sågar i dessa är det riktiga skydd som gäller.
Du ska inte vara orolig för det, bara läsa på och vara försiktig.
Garanterat att folk går i taket för mina råd, så läs på och skaffa dig en egen uppfattning först.
Lycka till
/W
 
Har läst på om asbesten och kör mask och engångsoverall.

Kommer att ha en markis monterad över öppningen som nog kommer dölja något. Det är stående lockpanel och håller med om att det estetiskt inte kommer bli snyggt att kapa rakt av om det blir synligt. En tanke är att jag sätter en dropplist och sedan liggande panel ner till överkant av vikpartiet som en inramning. När man skarvar en stående bräda i fasaden, sågar man den på något speciellt sätt i underkant (t.ex. lutande utåt)?
 
...men rent estetiskt kommer du väl ha foder runt detta dörrparti och ovanpå fodret ska du ju ha ett plåtbleck. Så, om det inte redan är skarvat finns det ju inget skäl till att skapa nya skarvar?

Det normala vid skarvning av fasadbrädor är nog bara att 1. undvika att skarva och 2, om det inte går snedkapa brädorna och skjuta ihop dessa, en liten brädbit bakom blir extra bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.