Ska dra en ca 6 meter lång scartkabel från DVD:n till projektorn som sitter i taket. För detta har jag dragit en 30 mm flexslang i vägg/tak. Dock måste jag ju dra kabeln först och därefter montera själva kontakten. Finns det någon speciell modell av scartkabel som går att demontera?
 
Jag har aldrig sett en lös SCART-kontakt med annan terminering än lödning.
Det är inte så svårt att fixa själv. Köp lös kabel, två kontakter och skramla fram en lödkolv så är det klart i ett nafs.

Om du absolut inte vill löda så får du dra ngn annan typ av terminerad kabel (typ DIN eller Composite+Audio) som passar i röret och sätta SCART-adaptrar i ändarna.

/P_J
 
Tack för svaret! Jag tror aldrig jag sett lösa scartkontakter överhuvudtaget, men finns de så har jag inget problem. Lödning blir det!
 
Ett problem jag stötte på med samma problematik var att scart på lösmeter kostar multum i jämförelse med en "färdig". Jag vet inte varför men så var det för mig. Det slutade med att jag drog en s-video och en toslink istället då det blev billigare. Det kanske inte är ett alternativ för dig, men förbered dig på en chock när du letar scart på lösmeter. Lösa slutkontakter har tex kjell.com till en billig peng, dock har de inte kabel.
 
Men i så fall borde man väl kunna köpa en "färdig" och sedan kapa den - ifall det nu blir billigare än lösmeter..
 
Sant ::)

Kan fungera i detta fallet. Jag behövde 17m och hade svårt att hitta det (lokalt i alla fall).
 
För mig som behöver typ 7 meter så kan dock bästa alternativet vara att köpa en färdig 10-meters och kapa. Då behöver man ju dessutom bara löda ena änden.
 
Ja, det var lite så jag tänkte..!
 
Många av dom kablar jag har går kontakterna att ta isär.
Så mitt förslag är om du har en sådan kontakt är att pilla ut alla stift.
Borde gå om du hittar på något litet verktyg som du kan komma åt snäpplåsningen.
 
rickricaro har rätt. De flesta kontakterna jag råkat ut för går att pilla isär. Man tar ut stiften genom att påverka "snäpplåsningen" med en liten skruvmejsel. Det är dock många stift (21st) vid full koppling, så det är nog en bra idé att skriva upp vilken färg som satt var. Sen får man nog tejpa ihop allt i en lagom "slimmad" hög för att kunna dra den igenom VP-slangen/röret. Det blir en ganska tjock kontaktklump om man t.ex. viker hälften av stiften bakåt jäms med kabeln.
 
jenfor skrev:
Ska dra en ca 6 meter lång scartkabel från DVD:n till projektorn som sitter i taket. För detta har jag dragit en 30 mm flexslang i vägg/tak. Dock måste jag ju dra kabeln först och därefter montera själva kontakten. Finns det någon speciell modell av scartkabel som går att demontera?

Jag vet att man kan dra svcd kablel och sedan sätta scartadaptrar på.
 
ppalm skrev:
[quote author=jenfor link=1138141960/0#0 date=1138141960]Ska dra en ca 6 meter lång scartkabel från DVD:n till projektorn som sitter i taket. För detta har jag dragit en 30 mm flexslang i vägg/tak. Dock måste jag ju dra kabeln först och därefter montera själva kontakten. Finns det någon speciell modell av scartkabel som går att demontera?

Jag vet att man kan dra svcd kablel och sedan sätta scartadaptrar på. [/quote]

Frågan är om detta försämrar bildkvalitén? Får plats med svcd-kabel, så det hade ju varit enklast, men frågan är ju som sagt om kvallan blir sämre?
 
tror det är billigare att köpa en svcd hifi kabel 10m än en 10m hifi scart.
Det går att få ett bra resultat med en svcd kabel om man köper rätt kabel.
sedan så är det inte riktigt kvinskarp bild på en projecktor eller?
 
Knivskarp är den inte, utan påminner om de stora plasmaskärmarna, dvs även om upplösningen är rätt bra så ser man mer detaljer ju större bilden blir. Min skärm är 92 tum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.