Säkert en dum fråga då alla verkar kapa sina dörrar i nederkant när de lägger in tjockare golv men kunde det inte vara ett alternativ att montera loss dörren och karmen, fräsa bort 10-15 mm på den regel som sitter i ovankant på dörröppningen och sedan montera tillbaka karmen och dörren högre upp (även tröskeln får förstås höjas)? Förmodligen är detta mer arbete än att helt enkelt såga men för mig är jag inte säker på vad som är bäst...

Den dörr som behöver modifieras är en "pardörr" med frostade glasrutor (av typen "lättviktsdörr" (fanerdörrar med någon typ av "bikakefyllning") från 60-talet som ser helt ut som ny men jag är osäker på hur bra det kommer att går att såga i den och funderade på ovan nämnda alternativ...

En ny pardörr med glas kostar ju en rejäl slant och kommer då dessutom att se annorlunda ut jämfört med övriga dörrar av samma typ (som inte behöver modifieras då de sitter högt nog) varför alternativet att köpa ny dörr blir ganska dyrt (dels är pardörrar med glas dyra och dels blir nog att byta alla dörrarna för att det skall se snyggt ut då alla dörrarna sitter i samma hall)...
 
Anledningen till att jag och många andra kapar är att det är lättare, jag har visserligen kapat i karmen ibland men det har varit vid tex byte av ytterdörr ink karm hos kund där den nya karmen inte riktigt passat i befintligt hål.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
@jonko Tack för synpunkten!

I mitt fall tänkte jag inte fräsa bort trä från karmen vilket man ju skulle kunna göra också (i mitt fall från överkanten) då jag behöver ca 12 mm gissar jag att karmen blir för svag i så fall... Vore ju annars enklare då man kan göra det när karmen tagits loss.

Tänkte i stället ta bort 12 mm från den regel som (jag antar) sitter ovanpå dörren inuti väggen (får förstås ta bort lika mycket av väggskivorna som sitter utanpå).

Får fundera lite på vad man kan använda för verktyg för att ta bort ca 12 mm.

Ett ytterligare argument att göra detta extra arbete i mitt fall är att jag är lång och gärna ser att ovandelen av karmen sitter på samma höjd relativt det nya golvet som förut jämfört med det gamla golvet och inte lägre (denna dörr är redan idag monterad ca en cm lägre än de andra i korridoren därav problemet när jag vill byta till tjockare golv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.