Har en gammalt elradiator(-69) som jag tänkte passa på att slänga ut när jag ändå ska måla om rummet det står i. Den är inkopplad med sladdar som kommer direkt från ett hål i (gipsskive-) väggen. Får jag själv kapa sladdarna, se till att de isoleras från varandra, och trycka tillbaka dem genom gipsskivan och spackla igen? Eller måste en behörig elektriker göra det?

Om jag får göra det själv, vad är bästa sättet att isolera sladdarna från varandra? Hur gör en elektriker?

/J
 
Du kan inte bara peta in kablarna i väggen och spackla igen! Du måste leta reda på var kablarna kommer ifrån (någon kopplingsdosa förhoppningsvis) och där koppla bort dem från spänningen. Sedan kan du dra ur kablarna. Men gör inte detta om du är osäker på hur man gör!
 
Tänk också på att om det är 400V element så måste du bryta 2 säkringar (det går 2 fasledningar till ellementet, och ingen nolla). En vanlig hempularmiss är att man hittar en propp som verkar höra till ellementet, drar ur den och börjar koppla (eller klippa kabel), och sen fattar man inte varför man fick en stöt. Men det kan alltså finnas en propp till som måste ur.
 
Tackar för svaren, ringer en elsnubbe i morgon och hopas han har tid...
Vad är en rimlig tid att anta att det kan ta för honom att fixa det? (Ja, det beror ju förstås på vart kablarna leder... men ungefär?)

/J
 
20min
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.