Hej. Har ett dike som mynnar ut i ett 110 rör. Röret är nästan 6m långt och avslutas MOT (!?!!) ett spillvattenrör under kommunal väg. Någon har gjort fel någon gång. Röret sväljer inte dom vattenmängder som varit i sommar och jag tänkte om det är springan som är för liten. Jag funderar därför på om jag skall chansa på att försöka kapa röret/slå sönder det på något sätt under vägen så att det finns mer plats för vattnet att rinna ut.
Jag tror att röret slutar i sprängsten. Det sväljer trots allt väldigt mycket vatten.

Går det att göra på något sätt?

Alternativet är att jag får gräva ner ett nytt rör till min dagvattenanslutning 30m bort så jag har inte så mycket att förlora.
 
  • Mörk, suddig bild med oklar kontext, blåa ljusreflexer, abstrakt komposition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag gissar att spillvattenrören ligger i sand eller kross och att dess läggningsgrav därmed fungerar som en avlång stenkista för det vatten som du leder dit. Men det är en farlig lösning för dagvattnet som forsar dit gör ju att sand och kross rör på sig och göra att spillvattenröret får sättningar och bakfall.

Det bästa är nog att helt göra om denna lösning med en riktig stenkista som inte ligger i vägkroppen eller i närheten av spillvattenschakten.

Hur man skulle kunna såga eller borra i ett stabilt PVC rör 6 m in i röret har jag inget förslag på. Går det ens?
 
Nä det kanske bara är att släppa den tanken…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att spillvattenrören ligger i sand eller kross och att dess läggningsgrav därmed fungerar som en avlång stenkista för det vatten som du leder dit. Men det är en farlig lösning för dagvattnet som forsar dit gör ju att sand och kross rör på sig och göra att spillvattenröret får sättningar och bakfall.

Det bästa är nog att helt göra om denna lösning med en riktig stenkista som inte ligger i vägkroppen eller i närheten av spillvattenschakten.

Hur man skulle kunna såga eller borra i ett stabilt PVC rör 6 m in i röret har jag inget förslag på. Går det ens?
Nä det kanske bara är att släppa den tanken och dra om röret. Från början -65 var det ett dike som rann längs min tomgräns. -96 gjordes en privat väg på vägföreningens mark längst min tomtgräns och då flyttades diket längre in på min tomt. Efter det har kommunen lagt ner nytt spillvattenrör under den privata vägen på vägföreningens mark och troligen i samband med det kom röret dit. Så det är minst sagt oklart vems ansvar det är annat än att varje fastighetsägare skall ta hand om sitt eget dagvatten.
Vi har bott här i 8år och problemen började förra året…
Så det är väl bara att bita i det sura äpplet pch börja gräva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.