Hej!

Jag har köpt cellolosaisoleringen och ska idag börja kapa. Det är jättesvårt!
Någon som sitter inne på ett bra tips på hur man gör detta enklast?
 
En gammal brödkniv går bra (som med "vågat" blad) annars finns det speciella isoleringsknivar för ett par hundringar.
 
Jag köpte en speciell isoleringskniv, men det funkade inte alls. Cellulosaisoleringen är väldigt seg. Det bästa jag testat hittills är att såga med en vanlig fogsvans. Det går riktigt bra.
 
Isoleringkniven måste "slöas till" med jämna mellanrum. Dvs du drar eggen mot en sten eller betongyta. Den ska alltså INTE vara vass. Jag brukar se till att bara slöa till en sida på eggen (se till att du alltid tar samma sida). Den river snarare än skär. Men det är fortfarande jobbigt med cellulosa och linisolering. Funkar upp till 95mm skivor , mer än det är hopplöst. Någon har skrivit att kan man köra med vinkelkap. Men det har jag inte provat.
 
Jag använde en japansåg med hyfsat resultat. Alla kniv varianter var totalt värdelöst tyckte jag.
 
S
Jag kapade linisolering med Isolinas isoleringssåg och det gick bra. Upp till 125mm har jag kapat.
Ser ut som en fogsvans fast utan tänder. Eggen är raspig och river av fibrerna och går att "vässa" med ett par drag med vinkelslipen.

http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/659/kapsag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.