Hej! Jag har gjort ben till ett blivande bord som jag inte kan sluta klura på och heller inte komma fram till något vettigt svar i mitt egna huvud. Hur i hela världen kapar jag dessa raka? Försökt med ovansidan (det som är på botten på bilden) och blev någorlunda nöjd. Hur skulle ni göra för att få till de andra ändarna? Jag förstår att de skulle varit kapat rakt från början men dessa var rätt rustika och ojämna från början. Ville bevara lite av det åldrade så jag ville inte rikta och hyvla.

Jätte tacksam för svar (helst så simpla svar som möjligt) 😂
 
  • Fyra trästycken stående på en cirkelsåg, redo att kapas. De har ojämna ytor och är avsedda att bli ben till ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle rikta upp de två insidorna av benen. Förstår att du vill att det ska se rustikt ut, men räcker det inte om de två utsidorna som syns mest är ohyvlade?
 
Montera dem på bordet.
Ställ bordet på något plant.
Klossar upp så bordet är vågrätt
Fäst en penna på en kloss.
Lägg klossen på golvet. (Pennan på ovansidan)
Markera benen runt om med pennan.
Såga längs strecket.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
M
Hur ska du fästa dessa till bordskivan?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Montera dem på bordet.
Ställ bordet på något plant.
Klossar upp så bordet är vågrätt
Fäst en penna på en kloss.
Lägg klossen på golvet. (Pennan på ovansidan)
Markera benen runt om med pennan.
Såga längs strecket.
Finns det någon video på youtube som förklarar 😂?
 
M Miiigge skrev:
Finns det någon video på youtube som förklarar 😂?
Plocka ihop bordet. Ställ det upprätt på en plan yta så ser du hur benen blev. Gungar det?. I så fall kilar du under benen tills det står som du vill. Sedan lägger du pennan på en lämpligt tjock träkloss och ritar runt alla ben. Sträcken kommer ju på samma avstånd från den plana ytan tack vare träklossen. Sedan sågar du för hand enligt strecken.

Blev det klarare nu?
 
  • Gilla
Miiigge
  • Laddar…
M Miiigge skrev:
Finns det någon video på youtube som förklarar 😂?
 
H heimlaga skrev:
Plocka ihop bordet. Ställ det upprätt på en plan yta så ser du hur benen blev. Gungar det?. I så fall kilar du under benen tills det står som du vill. Sedan lägger du pennan på en lämpligt tjock träkloss och ritar runt alla ben. Sträcken kommer ju på samma avstånd från den plana ytan tack vare träklossen. Sedan sågar du för hand enligt strecken.

Blev det klarare nu?
Nu fattar jag! Mycket bra förklaring. Stort tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.