Tjenare.

Skall för andra gången på tre år byta kök. (Nytt hus denna gång :))
Sist så åkte jag upp till den lokale byugghandlaren o fick mina bänkskivor kapade till rätt längder. Nu har han dock sålt till en större kedja o dom hjälper bara till att kapa skivor som man köper av dom, mina är köpta på ikea. Därför undrar jag nu hur man enklast gör detta själv hemma. Äger en cirkelsåg o en sticksåg. Går det bra att kapa skivorna med någon av dessa, eller flisar dom för mycket. Finns det någon speciell klinga att köpa till cirkelsågen för detta hade det ju varit klart enklast.
Tar tacksamt emot alla tips o funderingar.
 
Köp en fintandad klinga till cirkelsågen och såga sakta från undersidan och med stöd mot en riktbräda för att få ett rakt snitt utan flisor.
 
När jag skulle såga ut till hällen tejpade och ristade jag med en hobbykniv. Sen sågade jag med sticksåg med ett speciellt sågblad för laminat.(neråtriktade tänder). Det blev inga flisor.

Om jag som dig, skulle dela en bänkskiva skulle jag givetvis ta en cirkelsågen istället och göra som jakim sa, men även rista och tejpa.
 
Sticksågslösningen funkar absolut, tänk bara på att såga s a s uppifrån eller från "finsidan" när du använder ett blad med nedåtriktade tänder i en sticksåg.

Ett annat alternativ är att spänna ihop bänkskivan med en bit MDF eller plywood (mot laminatsidan) och såga underifrån med en fintandad cirkelsåg. Klingans djup ställs något djupare än tjockleken på din bänkskiva och ner i "offerskivan" och på så vis slipper du urslagning av laminatet.

MVH
Ronnie
 
Redigerat:
Har just forsögt at at såga en laminat bänkskiva från Ikea med en sticksåg.
Det gik inte så bra, bänkskivan er inte rak. Nu måste jag köpa en ny och denna gången
gör jeg det inte själv.
 
D
Danskeren skrev:
Har just forsögt at at såga en laminat bänkskiva från Ikea med en sticksåg.
Det gik inte så bra, bänkskivan er inte rak. Nu måste jag köpa en ny och denna gången
gör jeg det inte själv.

Problemet med att såga varesig laminat eller masskiv bänkskiva med sticksåg är att bladet böjer sig. Det hjälper inte med riktbräda eller liknande.
Jag skulle lämna bänkskivan till brädgårn, de tar ca 50 :- för att utföra sågningen.
 
  • Gilla
Krus
  • Laddar…
En bra sticksåg och rätt typ av blad fungerar. Har kört av några IKEA-skivor i sommarstugan med en Bosch 135 och ett nytt blad för laminat, samt en riktskiva att följa. Ta det lugnt och ingen pendelfunktion på, och som jag noterade tidigare, du måste ha en vass klinga. Har tidigare gjort misstaget att ta en använd klinga där jag inte hade full koll på hur vass den var och jajamen så hade man ett vinklat snitt.
 
D
AndersS skrev:
En bra sticksåg och rätt typ av blad fungerar. Har kört av några IKEA-skivor i sommarstugan med en Bosch 135 och ett nytt blad för laminat, samt en riktskiva att följa. Ta det lugnt och ingen pendelfunktion på, och som jag noterade tidigare, du måste ha en vass klinga. Har tidigare gjort misstaget att ta en använd klinga där jag inte hade full koll på hur vass den var och jajamen så hade man ett vinklat snitt.
Kanske även har betydelse av bänkskivans tjocklek, 20 eller 40mm ?
 
Såga ur för häll eller diskbänk kan man göra med sticksåg, men ett rakt snitt gör man med cirkelsåg och skena. Det blir aldrig 100% rakt med stickan hur bra man än hanterar sina verktyg.
 
Har sågat 40mm skivor utan problem med sticksågen. I de flesta så hamnar väl den sågade sidan mot en vägg/sidostycke så att den inte syns efter montering eller om det är en 90 graders vinkel under en list för sammankoppling om du valt IKEA icke anpassade skivor. Att försöka få till en snygg 90 gradare utan sammansättningslist som även tar hänsyn till formen på skivans framkant är inget jag skulle ge mig på med handverktyg utan köpa färdigt tillsågat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.