Hej,

Håller på och tar in offerter för solceller. För att maxa antalet paneler och få det snyggt på taket så föreslog en säljare att man kan byta den 50 cm höga avloppsluftaren till en låg variant som är inbyggd i en panna.

MEN varför inte bara kapa nuvarande rör så att det får plats under panelen? Bra eller dålig idé?
Borde väl vara samma funktion tänker jag :)

Avloppsluftare på tegeltak, 50 cm högt rör med svart takpanna, diskussion om kapning för solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg inbyggd avloppsluftare monterad på gammalt tegeltak med omgivande byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade flyttat den till andra sidan istället..
Den du lär börja läcka om du Kapar den.
 
Hur börjar det läcka? Det är ett rör upp och det bör inte påverka om man kapar den på höjden tänker jag. :thinking:

Man kan säkert flytta det till andra sidan men sådär sugen på att ta upp nytt hål i taket då det är från 1970.
 
Är hela raket original från 1970, så skulle jag nog byta det innan installation av solceller. Tråkigt att få extrakostnaden för demontering av solcellerna när taket börjar läcka nästa år, eller om 5 år.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Titta på hur kåpan är konstruerad. I många fall går det upp ett avloppsrör hela längden. Kåpan är då invikt över kanten på röret. Kapar du då så blir det en glipa mellan rör och kåpa, kan vara svårt att få tätt. Om det dessutom ör ett gjutjärnsrör så är det inte helt enkelt att kapa det snyggt.
 
Man brukar vilja att röret slutar över nocken för att inte vindtrycket skall kunna pressa ner luften och lukten från avloppet.

Du skulle kunna testa att blockera avluftningen och se hur det påverkar avloppets funktion. I bästa fall kan det fungera utan avluftning.
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Man brukar vilja att röret slutar över nocken för att inte vindtrycket skall kunna pressa ner luften och lukten från avloppet.

Du skulle kunna testa att blockera avluftningen och se hur det påverkar avloppets funktion. I bästa fall kan det fungera utan avluftning.
Att blockera avluftningen är bara dumt, den behövs, har man enskilt avlopp bör den vara kvar, har man kommunalt kan man istället montera en antivacuumventil.

Men som @hempularen säger, är taket sedan 1970 närmar sig den tekniska livslängden sitt slut och jag hade bytt tak i samma veva.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Över nock har inte många hus jag kollat på så det tror jag inte spelar någon roll.

Men kan vara så att det är två rör (inget jag noterat). Det på vinden är plast. Ska kolla upp det.

Taket är från 1970 men kommer inte att bytas innan solceller trots att den tekniska livslängden är passerad. Skulle det läcka så tar jag den kostnaden för att plocka ner solcellerna. Min gissning är att taket är lika tätt om 25 år.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Säger som de andra, jävlig dumt att lägga solceller på ett så risigt tak... Hur ser undertaket ut? Papp? Masonit?
Och i samband med takbyte flyttar du luftningen till andra sidan.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Säger som de andra, jävlig dumt att lägga solceller på ett så risigt tak... Hur ser undertaket ut? Papp? Masonit?
Och i samband med takbyte flyttar du luftningen till andra sidan.
Hur vet du att det är risigt? Har du varit uppe på mitt tak? Nej jag är inte otrevlig men många pratar teknisk livslängd hit o dit men det är takets faktiska skick som spelar roll. Har haft ett antal firmor som kollat på det och tyckt det sett bra ut och inte rekommenderat ett byte innan solceller.

Pappen är mjuk och inte alls spröd. Inga sprickor eller skadade betongpannor. Den har säkert 20-25 hus från tidigt 70-tal i vårt område lagt solceller på sina originaltak så jag förstår ärligt talat inte hetsen med att man måste byta tak innan solceller bara för att den tekniska livslängden passerat.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Hej,

Håller på och tar in offerter för solceller. För att maxa antalet paneler och få det snyggt på taket så föreslog en säljare att man kan byta den 50 cm höga avloppsluftaren till en låg variant som är inbyggd i en panna.

MEN varför inte bara kapa nuvarande rör så att det får plats under panelen? Bra eller dålig idé?
Borde väl vara samma funktion tänker jag :)

[bild] [bild]
Hej, vanligtvis så brukar man undvika långa utstick från tak pga skuggningsrisken på intilliggande solmoduler. Då är det vanligt att man flyttar eller kapar av i detta fall. Men den får inte hamna under modulen pga fukten på en anläggnings som producerar upp till 1000V. Så kapa denna pipa till typ 5cm duger.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Nej det har jag inte, men faktum kvarstår att takpannorna är riktigt risiga. Men det som egentligen är viktigast är tätskiktet (takpapp i ditt fall). Anledning att jag anser takets täthet vara viktigt är att du får inte ett skit från försäkringen om det läcker in från ett risigt tak.
Av den anledningen la jag om mitt tak nåt år efter inflyttning, där bestod undertaket av takspån vilket uppenbarligen också funkat. Men jag ville inte ta risken.
 
S swirve skrev:
Nej det har jag inte, men faktum kvarstår att takpannorna är riktigt risiga. Men det som egentligen är viktigast är tätskiktet (takpapp i ditt fall). Anledning att jag anser takets täthet vara viktigt är att du får inte ett skit från försäkringen om det läcker in från ett risigt tak.
Av den anledningen la jag om mitt tak nåt år efter inflyttning, där bestod undertaket av takspån vilket uppenbarligen också funkat. Men jag ville inte ta risken.
Hur menar du att pannorna är risiga? De har tappat sin färg och jag får grus i hängrännorna, men som tidigare nämnt så har de inga sprickor eller andra större skador.

Jag kan från vinden se hela råsponten och det skulle läcka in så kan jag lätt se det. Skulle taket bli dåligt om 10-15-20 år så ska det ändå upp ställning för att byta taket så känns helt ok att ta den kostnaden för att ta ner panelerna.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Hallonbåten
Redigerat:
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Det borde gå att kapa röret, kolla konstruktionen. Består troligen av 2 delar, kapa inneröret något kortare än ytterröret som du sedan viker in.

Men jag hade varit försiktig med att lägga det under panelerna. Tänker att kall luft på ovansidan och varm fuktig luft på undersidan sliter onödigt på panelen. Jag behåller därför mitt liknande rör nu när jag monterar celler.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.