Taköverhäng går in mot fönster på nybyggt hus, estetisk problematik med takstolar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy av ett oavslutat tak med träbjälkar och isoleringspaket staplade på plywoodgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre takkonstruktion med synliga takstolar och fönster där taket möter fönstret felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

varning för en eventuell pucko-fråga, från en som inte alls är i byggbranchen...
Vi har byggt hus nyligen och byggfirman gjorde en miss med våra takstolar, det blev inte helt bra estetiskt när huset var klart. Som ni ser går liksom taket in mot fönstrena. Inte snyggt. Det borde gått rakt ut från taket och lirat i en linje med fasaden om ni förstår vad jag menar. Problemet är att det går en takstol precis intill fönstret. Kan man kapa av den delen för att få den raka linjen? I min amatörmässiga hjärna tänker jag att man bara borde kunna kapa bort överhänget? Eller kan det bli tokigt?

bör tilläggas att vi ska åtgärda felaktiga plåtar samt en del dåligheter med putsen, funderar på om det är värt att försöka ändra detta också. Plåtslagaren trodde även att det kan bli problem med att öppna fönstrena om några år om man inte gör något åt detta.

kanske någon som har lite mer kunskap än mig? Om det ens är värt att fundera på eller om jag ska lägga ner den tanken :)
 
JanneJanne123
Det där såg ju lattjo ut, hur såg det ut på ritningen?
 
På bygglovsritningen ser det ut som det ska göra, inte såhär. Men någon konstruktionsritning har jag inte sett!
 
Det är inte bara att kapa takstolar utan man får i sådana fal avlasta med en balk.

Men ni får ju låta byggföretaget lösa det. Ni ska inte börja kapa i nått som är nyss levererat eller ens fundera på en lösning. Bara påpeka felet och så får de lösa det :D

Vad har de sagt när ni pratat med dem?
 
Vi har hävt kontraktet, behöver inte gå in mer på det nu men byggföretaget är alltså inte med i bilden längre.
 
Appendix Appendix skrev:
Det är inte bara att kapa takstolar utan man får i sådana fal avlasta med en balk.

Men ni får ju låta byggföretaget lösa det. Ni ska inte börja kapa i nått som är nyss levererat eller ens fundera på en lösning. Bara påpeka felet och så får de lösa det :D

Vad har de sagt när ni pratat med dem?
Vad menar du att man behöver avlasta?

Den delen är inget problem att kapa.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Takfoten som sticker ut, bär ju inte huset. Men den bär takfoten bort till nästa takstol. Så det är inte bara att kapa den. Men det borde inte behövas så mycket för att bära takfoten.
 
Jag har inte sett just den här lösningen tidigare, med en så smal takkupa som är inklämd mellan existerande takstolar enbart. Det vanliga är att man drar på med en mycket bredare takkupa för att få ut full höjd i större delar av aktuellt rum på övervåningen.

Var detta som ni hade tänkt att det skulle vara från början?
 
Gult hus med terrakottafärgat tak, en stor och två mindre takkupor, under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår vad du menar, men ja - det skulle se ut såhär med två mindre takkupor vid sidan om den stora takkupan,
 
Ok bra att man ser helheten. Nu är jag *absolut* inget annat än en lekman men det verkar inte vara en bra plan att skapa en ”takkupa” mellan enbart två takstolar, det skulle behövas att nyttja åtminstone det dubbla som du ser i mittenpartiet.

Exteriört ser det konstigt ut och även interiört blir det väldigt begränsad nytta av dessa fönster när innerväggar kommer till och begränsar ljusinsläppet ytterligare.

Alternativet skulle vara att ha takfönster istället med den optionen är kanske inte aktuell längre?
 
Tanken är inte att vi ska göra ett så stort ingrepp att fixa takfönster utan vi vill ha utseendet i det stora hela såhär. Men skulle som sagt helst vilja att taket gick i linje med fasaden, det är bara det.
 
Det är inga som helst problem att kapa dom aktuella takstolarna och slå dit nya tassar på sidan om kupan för att bära av takfoten. Som det ser ut nu så ser det för jävligt ut. Om man gör som ni tänkt och kapar bort takfoten så kommer huset bli riktigt tjusigt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det kan knappast finnas några större laster på aktuella ändar av takstolarna, det borde gå att fixa till exteriört. Kan jag tycka som lekman... håller helt med om att det ser inträngt och konstigt ut, detta borde byggfirman kunna ha förutspått och hittat lösningar på. Alternativt att de inte gjort detta jobb alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.