Hej,

Se bilder för att förstå läget (lite krångligt att förklara).

Vi har ett rum i vindsvåning som precis är för litet för att kunna möblera på ett vettigt sätt med säng så vi skulle bara behöva få loss en 15-20 cm från trapphusets konstruktion mot vår sida. Som synes på bilden är detta alltså överst i huset och trapphuset tar slut här.

Det skulle praktiken innebära att ta bort de små "trappliknande" stegen och göra som ett rakt snitt i den rundade kanten på ca 15 cm centimeter. Lite grovt skulle det innebära att konstruktionen blev 15 cm tunnare (exklusive de "trappliknande stegen"). Då skulle det enligt mina grova mätningar vara ca: 20-30 cm vägg kvar på den tunnaste delen. Totalt skulle djupet då i rummet bli ungefär 30 cm djupare vilket gör stor skillnad för möbleringsmöjligheten

Självfallet ska jag kolla med styrelse och riktig fackman innan jag går vidare med detta. Men vill höra om det är någon i detta forum som har en indikation på om detta går att göra hyfsat oproblematiskt rent konstruktionsmässigt eller om det kan finnas aspekter av att konstruktionen på något sätt är bärande. I såna fall skulle jag gärna förstå på vilket sätt och hur man kan hantera det ifall man ändå väljer att gå vidare. Går man upp på den lilla vind som är kvar ovanför finns ingen bärande pelare eller konstruktion ovanför. Trapphusets vita, rundade väggsida i ett vindrum, med små steg och dörrar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit rundad väggkonstruktion i ett rum, med små stegar och en dekorativ lampa ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min första tanke är att det varit förberedande till någon tung hissmaskin som skulle stå uppe på klumpen där - och stegen är för att ta sig upp till maskinen för service om hissen krånglade smidigare..men kanske för lågt i tak för en hissmaskin. Eller att det är en tidigare plattform för att ta sig ut på taket..

Är det möjligen en kvarleva från tiden man hade sopnedkast i trappuppgångarna så är det ingen bärande konstruktion. Är det en kapad skorsten kan det vara bärande men att kapa så lite så högt borde rimligtvis inte påverka om de redan kapat den 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Min första tanke är att det varit förberedande till någon tung hissmaskin som skulle stå uppe på klumpen där - och stegen är för att ta sig upp till maskinen för service om hissen krånglade smidigare..men kanske för lågt i tak för en hissmaskin. Eller att det är en tidigare plattform för att ta sig ut på taket..

Är det möjligen en kvarleva från tiden man hade sopnedkast i trappuppgångarna så är det ingen bärande konstruktion. Är det en kapad skorsten kan det vara bärande men att kapa så lite så högt borde rimligtvis inte påverka om de redan kapat den 😉
Tack för inspel!

Bara för att förtydliga, det här är liksom toppen av ett trapphus som man ser. Alltså, i den där klumpen är ett trapphus.

De små stegen tror jag inte har en sån funktion som du nämner. Det är vanligt att man ser sånt på vindsvåningar i lite olika former. Men jag har aldrig förstått syftet eller funktionen. Så vad vet jag du kanske har rätt ;-)
 
Är den solid? att det verkligen bara är en stor klump av betong borde det ju bara vara att bila. Men alltså hur ser det ut från våningen under i taket? Jag har inte svaret alls men om någon som kan ser tråden så har du iaf förberett m mer info 😉
 
Blwrgrl skrev:
Är den solid? att det verkligen bara är en stor klump av betong borde det ju bara vara att bila. Men alltså hur ser det ut från våningen under i taket? Jag har inte svaret alls men om någon som kan ser tråden så har du iaf förberett m mer info 😉
Den är inte solid utan det är en hålighet i den. Och den håligheten ser man genom att bara kliva ut i trapphuset. Det är helt enkelt den sista snutten av trapphuset och där tar själva trapphuset slut. Men som jag sade så bör man inte slå igenom till håligheten med det ingreppet jag beskrev. Jag har efter bästa förmåga mätt och det är en tjock vägg.
 
Är "väggen" murad med tegel eller lättbetongblock? Eller är hela gjuten betong?

Om det är lättbetong eller tegel ser jag inga problem med att skala av 15 cm, förutsatt att väggen är så tjock som du tror den är.
Det förenklar nog också kraftigt om den är murad eftersom man då kan såga/knäcka bort block för block och på så sätt kan undvika betongsågar som skulle damma ner er lägenhet något oerhört.
 
Kan du inte ta en bild ute i trapphuset så man får en uppfattning om hur det ser ut "underifrån" ?
 
Varför inte ta bort hela när ni ändå håller på? Om jag inte missuppfattat er skulle detta inte påverka trapphuset eller bärigheten?
 
Inre hörn av rum med tak och vägg i ljus färg, synlig dörröppning och del av trapp med svarta ledstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av rum med tak och vägg i ljus färg, synlig dörröppning och del av trapp med svarta ledstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en trappa med vit vägg och mörk kurva ovanför, handräcke till vänster och en dörr synlig längre ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av rum med tak och vägg i ljus färg, synlig dörröppning och del av trapp med svarta ledstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,
Här kommer lite bilder från andra sidan. Ta bort allt kan jag inte göra får du kommer man inte åt dörren som syns i en av bilderna (där bakom finns ett hissmaskinrum). Samt att det är ett rätt stort ingrepp på fastigheten som helhet (detta är en brf) så det skullenog vara en lite väl omfattande diskussion med styrelsen för att gå vidare med en sån tanke (även om tanken slagit mig). Jag tror det är gjuten betong så damm lär det bli. Men i detta läge är jag mest intresserad av att förstå om det skulle kunna påverka huset bärighet eller om det är något annat som gör att detta skulle vara en olämplig ide att genomföra.
 
Eftersom dörren på bilden går ända upp mot taket där i trapphuset, men inget av det syns på klumpen ifrån din lägenhet så undrar jag om du är heeeelt säker på att den verkligen är ovanför taket och inte över husrummet mer? Bara dubbelkollar ☺️ för, ja,något känns omvänt med formen med taket i jämförelse med klumpens form 😮
 
Är det samma dörr man ser inifrån lägenheten som utifrån trapphuset?

Med ledning av handtaget placering och hur det ser ut i trapphuset så borde "klumpen" gå ända ner i jämnhöjd med dörrens nederkant.
Någon sådan "klump" i trapphuset i dörrbladets underkant kan jag inte se.:confused:
Eller tolkar jag bilderna fel?
 
Blwrgrl skrev:
Eftersom dörren på bilden går ända upp mot taket där i trapphuset, men inget av det syns på klumpen ifrån din lägenhet så undrar jag om du är heeeelt säker på att den verkligen är ovanför taket och inte över husrummet mer? Bara dubbelkollar ☺️ för, ja,något känns omvänt med formen med taket i jämförelse med klumpens form 😮
Det där är en annan dörr. Alltså inte samma som man ser i första bilderna.
 
Nja, då kan man väl inte dra någon slutsats.
För att få hela bilden så vill man väl se hur det ser ut i trapphuset utanför lägenhetsdörren ?? ;)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Hej,
Från dörren man ser inifrån lägenheten är det först en walk-in closet. I slutet av den är en dörr. Den leder ut i trapphuset och en halvtrappa ner kommer man till dörren man ser i bilden från trapphuset. Så den runda delen upptill man ser till höger om dörren i bilden (samt höger om fönstret) från trapphusbilden är motsvarande böjen man ser rakt framifrån i bilden inifrån lägenheten. Jag vet att det är lite rörigt men här får ni bara lita på mig att det är så det ser ut och jag tror att det är essensen av informationen :)
Mvh Alex
 
Böjen ja, men den raka delen då - den stämmer ju inte med bilderna från trapphuset 😳 Du har ju ingen dörr på raksträckan - i trapphuset ser du att dörren på den raka delen går ända upp i taket ......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.