Hej.
Vi håller på och får vår toalett renoverad, se http://www.byggahus.se/forum/badrum/250075-hojd-och-placering-av-avlopp-i-vagg-tvattstall.html . Jag passar på att fråga i detta forum också:

När kan man kapa armeringsjärn i en betonginnervägg? Jag tror inte väggen har någon bärande funktion, den är ganska tunn, ca 10 cm.

När hantverkaren som renoverar WC-rummet bilade i väggen för att sätta vatten och avlopp så stannade han 10-15 cm för lågt. Han motiverar det med att han stötte på ett armeringsjärn, och säger att det vore dåligt för väggen att kapa det. Jag kan inte avgöra om det är ett bra skäl att faktiskt sätta avloppet och vattnet för lågt, eller om det är en bortförklaring: att det skulle vara jobbigt att kapa järnet.

Ligger det något i det han säger? I så fall så kan jag liksom köpa att avloppet inte kom på rätt plats, och trösta mig med att väggen är stabil i alla fall, och tvärt om: om jag insisterar på att det ska göras om och sättas rätt, behöver jag då oroa mig för väggens hållfasthet?
 
Armeringsjärnet finns ju där av en anledning, men det finns fler i väggen så det ska inte vara någon fara att kapa av det tycker jag.
 
Mikael_L
Var det tunn armering, ca 4-6 mm i diameter?
 
Jag vet inte, tyvärr. Hantverkaren satte avloppet och vattnet och göt igen innan jag såg. Finns det olika storlekar och typer?
 
Mikael_L
Ja det finns nätarmering som brukar ha material på ca 5mm dia, och denna har typiskt sällan någon bärande funktion (eller räknas inte in, vid beräkningar) vid en sådan vägg som du beskriver. Utan syftet är sprickarmering, mest för att väggen i sig ska hålla ihop, inte tillföra strukturell styrka till husstommen.

Ett sådant järn är absolut ingen fara att kapa.

Men i övrigt vågar jag inte riktigt uttala mig om, hittar man ett 12mm järn så har det antagligen ett riktigt syfte.
 
Tack för svar! Jag kan tillägga att huset är byggt med lättbetong, 1950. Jag ska försöka fråga vad det är för typ av armeringsjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.