Det borde ju gå rätt bra med om man har en fintandad klinga i sågen?d^_^b Aluminium är ju mjukt...
 
Inga problem med rätt klinga.
 
Använd skyddsglasögon!
 
Kilensnickare skrev:
Använd skyddsglasögon!
Lägger till hörselskydd på det också;)
 
Lite rödsprit eller dyligt som kylning är inte fel... räcker med mycket små mängder...
 
Fintandad....nu handlar det väl i första hand om att ha tänder som lutar bakåt?
 
Det hänger helt på hur pass fina snitt du vill ha, och mängden aluminium du ska kapa.
Ska du bara kapa några snitt och kan leva med lite grader som lätt tas bort med en brytbladskniv eller fil så köp en billig sågklinga på Biltema och kapa med, annars finns det speciella klingor som räcker länge, men dom kostar en hel del.

Till skillnad mot stål så funkar det fint att kapa i byggsågen med högt varvtal, men såga långsamt, och bara "uppifrån", använd inte sliden.
 
Tack för tipsen :) Det kommer bara bli 4-5 kapningar men jag ska nog investera i en extra klinga trots allt!
Och nya skyddsglasögon...
 
Ska du köpa en klinga endast för detta så köp en "trapetstandad"
 
  • traåetstandad.jpg
mha0221 skrev:
Ska du köpa en klinga endast för detta så köp en "trapetstandad"
Hmm okej, tips på ngn butik med bra sågklingssortiment?:)

Mvh Björn
 
Om du inte vill bli ruinerad kan jag rekommendera att titta på nätbutiker utomlands. Axminster kan vara ett vettigt alternativ.
 
  • Gilla
Jagkanalltomallt
  • Laddar…
för "4-5" kapningar hade jag begett mig till Biltema.. 179:- för en 254mm klinga t.ex.
 
Observera att du skall ha en klinga med negativ tandning, tänderna skall luta "bakåt", annars finns det stor risk för mkt otrevliga hugg. Risken för hugg finns för övrigt även med rätt klinga, alu är högst otrevligt att såga i jmf med trä.
 
Daniel_N skrev:
Observera att du skall ha en klinga med negativ tandning, tänderna skall luta "bakåt", annars finns det stor risk för mkt otrevliga hugg. Risken för hugg finns för övrigt även med rätt klinga, alu är högst otrevligt att såga i jmf med trä.
Negativ tandning känner jag igen från radialsågar, har för mig att det finns på Jula och Clas ohlson.
 
LÄste igenom bruksanvisningen på nya sågen och det står tom hur man ska går tillväga för att kapa aluminium!
Ska prova lite imorgon o´se hur det går. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.