vad säger experterna

får Bosch GCM 800 S för 1500:- och DeWalt DW777 för 2500:-
 
GCM8S är ju en favorit hos många på forumet, inkl mig själv.

800S som du kanske hittat mycket prisvärt <1500 här: http://gardinpersson.se/produkter/produkt/6082/kap--geringsag_bosch_gcm_800_s

Enligt samma butik så skiljer 800s från 8s:
Jämfört med Bosch GCM 800 har denna maskin bättre klinga, laser, lampa samt bättre (starkare) plast i handtaget.
Om du ändå är där o shoppar så har dom även ett superpris på Cirkelsågen Hitachi C6BU2 för 850kr!

Slutsats.... satsa på Boschen
 
Smaksak....DeWalten är lite kraftigare men Boschen duger utmärkt.....
 
Har också GCM8 och är nöjd. Med tanke på vad 800:an kostar hade jag inte tvekat. Lasern och lampan klarar du dig utan, och det brukar gå att hitta paket med "standardklingan" (48 tänder?) + en 80-tänders klinga för ca en femhundring i tex UK.

Handtaget kan jag inte uttala mig om, men jag har svårt att tänka mig att det är så dåligt att maskinen inte kan anses vara ett... ursäkta... kap.
 
Jag har sågat en del med GCM8S och DW777.
Om jag kommer ihåg rätt så är Dewalten lite lättare och lite rangligare.
Jag tycker Dewalten är bra och skulle jag prioriterat vikten skulle valet fallit på den, men i övrigt boschen.
Oavsett vad du väljer så är det två bra sågar(om nu 800S är likvärdig 8S).
 
För de pengarna hade jag köpt Boschen och hellre kunna lägga mellanskillnaden på bättre sågbord eller annat
 
tackar
fick bra erbjudade på extra klinga 60T "tror det va DT4350" och kompakta bänken DE7033 till DW777
så jag får betala 3900:- som annars kostar 6100:-
sen att man kan DW777 mot väggen och köra efter som sliden går in i maskinen
 
Redigerat:
Boschen kan jag inte uttala mig om men DeWalten är nog den sämsta kapsåg jag någonsin nyttjat och då har jag bland annat använt en CoTech. Ett sågdjup på 65mm gör att man precis inte kan såga flera 70 mm reglar åt gången och att sågen inte går att luta åt båda hållen gör den ibland riktigt jobbig när man ska göra geringar. De fasta lägena gör att man har svårt att bara snedsåga enstaka grader då den gärna vill hoppa tillbaka i de fasta hålen. Själva ideén med inbyggd slid och att man måste göra en bakåtvänd rörelse när man sågar är inte heller bra. Dessutom fäller man upp klingskyddet med en separat spärr, inte heller bra. Jag hade lagt pengarna på en såg som tar 95 mm sågdjup och går att fälla åt båda hållen. Är riktigt nöd med min Makita, har dock ingen koll på vilken modell, den tar djupt och klarar att kapa 30 cm på sliden, en såg som aldrig är retligt för liten.
 
Hennke85 skrev:
Boschen kan jag inte uttala mig om men DeWalten är nog den sämsta kapsåg jag någonsin nyttjat och då har jag bland annat använt en CoTech. Ett sågdjup på 65mm gör att man precis inte kan såga flera 70 mm reglar åt gången och att sågen inte går att luta åt båda hållen gör den ibland riktigt jobbig när man ska göra geringar. De fasta lägena gör att man har svårt att bara snedsåga enstaka grader då den gärna vill hoppa tillbaka i de fasta hålen. Själva ideén med inbyggd slid och att man måste göra en bakåtvänd rörelse när man sågar är inte heller bra. Dessutom fäller man upp klingskyddet med en separat spärr, inte heller bra. Jag hade lagt pengarna på en såg som tar 95 mm sågdjup och går att fälla åt båda hållen. Är riktigt nöd med min Makita, har dock ingen koll på vilken modell, den tar djupt och klarar att kapa 30 cm på sliden, en såg som aldrig är retligt för liten.
Vadå inte fälla åt båda håll?
Det kan jag iaf på min 8år gamla DeWalt......
 
DW777 verkar dock bara klara 0- ~50grader. :(
 
Enk Projektet skrev:
[bild]
Precis, den kan gera åt två håll, men bara lutas åt ett håll (0-48'). (y)
 
Jag hade tidigare en ELU motsvarande 777:an och en nackdel som jag märkte var när man vill göra urspårningar i trästycket.

Eftersom DWns gejdrar inte löper parallellt med bordet så är detta inte lika lärt som på exvis Boschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.