Kampanjbladet från K-rauta som damp ner nu innehöll en PCM 8 S för 1899, en snabb googling visade en annan version(på bild) på t.ex Baus för 1995
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bosch-green/kap--och-geringssåg-bosch-pcm-8-s
och
http://www.bauhaus.se/kap-geringssag-bosch-pcm-8-s.html?nosto=nosto-searchpage-1

Nu har jag en bra bit att åka för närmsta "kläm och känn" i butik, så jag hoppas på lite tips här:
Är någon av dessa bättre, eller är t.ex Metabon som verkar lovordas ganska bra här ett bättre val?
-Sågen kommer att användas till ett altanbygge, staketbygge, listgerning o liknande. Jag har tyvärr bara erfarenhet från en biltema variant och den lämnade mycket kvar att önska, så nu ska den ersättas.

På bild så såg Metabos arbetsbord KGS400 stadigare ut än boschs, någon som vet om kombon med en PCM 8 S och KGS400 fungerar?
-eller är något annat bättre?
(Möjlighet att lägga upp långa brädor och stabilitet framför enkelt att fälla ihop prioriteras)
 
Jag tycker även denna har en hel del att önska, jag har kört den en del då en kompis har den och jag gillar den inte alls. Oprecis och högljudd.
 
B
Hade en PCM 8 S tidigare efter att lagren till glidskenan packat ihop så funderade jag på att renovera eller skaffa nytt.
Blev en Metabo KGS216M för en billig peng (tror det var via Netonnet) och blev otroligt nöjd med det bytet.
Känns som mer kraft. Bätte justerings-möjligheter och inställningsmöjligheter generellt. Det enda negativa är det vänsta anhållet som man låser med en skruv ibland lossnar och kan om man inte är uppmärksam glida närmre klingan och sabba det för en om man gerar med sågen fälld i typ 45 graders vinkel, speaking of experience ;)
 
Tackar för svaren. Jättebra att få hörfrån någon som haft bägge versionerna. Då blir det nog en Metabo om ingen rea på någon dyrare maskin dyker upp.
 
T
Har den version som K-Rauta visar med stöden som metallbågar som sitter i hål i stativet. Den andra är nog bara en nyare version som breakman skriver.
Kan av vara ändrad på andra sätt än sidostöden då den anges som 4 kg lättare av Bauhaus.

Tycker att den har fungerat hyfsat för liste, panel och lite klenare reglar men den är rätt högljudd och något "plastig", t ex så har startknappen släppt efter inte så mycket användning och lasern var aldrig riktigt bra(visade snett mot riktigt snitt och jag tyckte inte jag kunde justera det) tills den slutade att fungera.

Kommer att köra på med den tills vidare i min tillbyggnad men när den "dör" så blir det inte en ny grön Bosch, kanske en Metabo eller en blå Bosch. Annars testade jag en bekants Makita med utdrag(minns inte modellen men lite mindre klinga) och den var mycket tystare och exaktare i vinklar.
Har även kört med DeWalts gersåg med utdrag som verkade mycket mer robust - men då är det en helt annan prisklass.

Har inte egen erfarenhet av Metabos elverktyg men skulle nog testa den hellre än Boschen om du ska göra mycket jobb och vill ha god precision men inte vill gå på det dyrare sortimentet. :)
 
Jag hade också k-rautas variant en gång i tiden. Den dög i början till lister och sånt, men på bara ett par års enklare användning så var den slut i glidlagret och höll inte justeringarna och allting blev snett. Så det blev en ny blå istället. Mycket bättre såg, känns mycket mer gedigen, och fungerar än så länge som den ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.