Helt klart prsivärd tycker jag. Min har funkat utan problem sedan 1,5år tillbaks. Använt den till husrenovering med allt från att kapa parkettgolv, snickerilister, reglar och panel. Jobbarkompisen köpte en samtidigt och har använt den till till tillbyggnad av ett fritidshus utan bekymmer. Vill du inte handla från duab så har bauhaus likvärdigt pris tror jag.

Boschen har jag ingen erfarenhet av
 
Jag har en bosch som duger bra, skulle gissa på att den är precis lika bra. kanske är den i klass med blås bosch. Så det är bara att handla
 
Kollade idealo.de och tyska ebay och billigare än sådär blir det nog inte.
 
F
Jag har modellen större (254 i blått utförande, tror inte att det är nån större skillnad fö) och är med det relativt låga priset sjukligt nöjd. Har använt den väldigt mycket. Har även parallellt körtlite med dyra DeWalt och Makita och även billig grön Bosch. Jämfört med dom dyrare maskinerna så står den sig bra men det fattas det där sista. Saknar mjukstart och känns jämfört med alla dom andra maskinerna väldigt rå. Enligt mig en stabilare och bättre maskin än gröna Boschen. Tycker att den landar i ett semiproffs segment som passar mig bra.
 
Sök på forumet så hittar du ett antal trådar om den, jag har själv rekommenderat den innan. Jag lånade en Bosch PCM8S av en kompis och insåg när jag skulle lämna tillbaks den att jag behövde en egen kap/ger. Jag var inställd på att köpa en likadan då den kostade lite under 2000 på Hornbach med deras prisgaranti mot Bauhaus. Väl på Hornbach såg jag även Metabon och jämförde dessa lite.

Metabon var ytterligare 200 kr billigare. Det enda Boschen hade var lite djupare sågdjup men i övrigt tycker jag metabon ger ett robustare intryck. Den är inte så "plastig" som Boschen utan alla detaljer ser väldigt "enkla" ut i konstruktionen, jämför till exempel låset för klingskyddet, en snygg röd "knapp" inbyggd i handtaget på Boschen, en enkel utanpåliggande spak på Metabon, jag inbillar mig att den dagen låset kärvar på respektive maskin är det enklare att fixa den på Metabon. Även detaljer som ställskruv på djup och liknande känss betydligt enklare på Metabon. Metabon har nätansluten laser och lampa istället för batteri, också en fördel.

Boschen är inte dålig, jag har sågat en hel del med den, och har en del andra Bosch, både gröna och blå som jag gillar. Men som sagt, nu har jag haft Metabon i lite över ett halvår och är mer än nöjd med den. Jag har inte använt någon annan kap/ger än dessa två i någon större utsträckning
 
Redigerat:
F
En KGS 216 M skall vara skapligt billig då Metabo lanserade en ny såg för ett tag sen (KGS 216 Plus). Rekommenderde priser från Metabo på dom båda maskinerna är ca 2600kr resp 6200kr.

Kan man leva med den något begränsande Sågbladslutningen på endast 45 / 0 grader (gerar dock 47/47) så får man en märkesmaskin för "kinasågspengar"
 
Hej

Verkar bli ett köp utav nån av sågarna ifrån metabo

Hittade även METABO KGS 254 M

2500:-

Med slidefunktion , det har inte 216 om jag har fattat det hela rätt ?
 
Skillnaden mellan 216 och 254 är klingan, 8 vs. 10. Sen finns nog 216 både ned eller utan slide, jag har slide på min

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Känner inte till så mycket om olika kap- gersågar, men såg att XL-bygg sålde Makita LS 1016 för 4999 kr. En prisklass över de sågar som diskuteras här, men det verkar vara ett bra pris och man jämför med vad andra handlare tar för den.
 
Blir över budget tyvärr

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Båda har slide men KGS är som sagt med större klinga och för större dimensioner. Du får själv fundera hur du värderar prestandaskillnaderna på hur mkt de båda kan kapa i olika vinklar. Tänk då på att Metabo faktiskt varit snåla i sina siffror så att det i själva verket går att gera 45 mm reglar i 45 grader mm

Mig veterligen är det såhär
KGS modellerna har slide
KS modellerna saknar slide
 
Nej det är som jag skrev tidigare KS modellerna saknar slide och är i mina ögon lite väl begränsande när det kommer till altanbyggen, kapning av reglar mm. Dimensionerna kan dock räcka till om de bara ska användas till lister och ev lite panel.

Kgs216 är då en relativt liten men ändå allroundsåg kapacitetsmässigt pga sliden eller gejdrarna. Kgs254 i gengäld blir en lite större såg men sågar det mesta i dimensionsväg vid normal användning
 
Det blev en kgs216 till sist , behöver jag kapa större så får jag låna :)
 
Köpte till slut en KGS 216 M från DUAB. Började med att kapa 45x120-reglar igår. Inte missnöjd så långt! Snabb leverans dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.