Det är så att jag kommer att såga ganska många brädor på längden då jag ska byta taket på sommarstugan i sommar. När det är klart så tror jag ej att jag kommer att såga på längden mera.
Vet att det säljs Kap-/ger-/klyvsåg men vet inte om det är värt att köpa en sådan. Brukar dom vara bra?

Kanske bäst att köpa en gersåg och cirkelsåg separat?

Är det lätt att såga på längden med en cirkelsåg? Kanske inte behöver vara spikraka då dom ligger under tegeltak senare.
 
Låna eller hyr en byggsåg, så att du har ett bra anhåll och kan klyva brädor. Cirkelsåg funkar till någon enstaka, men är besvärligare och farligare.

Det låter som om du tänkt tillverka egen läkt? Ännu enklare är att köpa läkten färdig i de dimensioner du behöver, det är värt de fåtal extra kroner du betalar för "fabriksklyvningen".

Gerkap behöver alla byggare för eller senare, så att investera i en sådan är aldrig fel, gärna med ett mycket stabilt stativ.
 
Kombinerade kap/ger/bordssågar brukar inte ha slidefunktion på kap/geren vilket gör dom väldigt begränsade (inget att rekommendera).

Köpa Kap/ger (med slide) och bord för ett sånt jobb låter rimligt. En bordssåg/byggsåg eller vad det nu heter är dock också bra att ha, man vet aldrig när man behöver den (absolut inte lika ofta som Kap/geren dock). Går säkert bra med cirkelsåg också men det kräver en hel del pyssel för att få allt upplagt på ett bra sätt så man kan såga säkert och rakt.
 
Japp, jag tänkte tillverka egen läkt. Visst kan jag köpa läkt så jag slipper det arbetet.
Då det redan finns brädor i massor som är ca 5m långa. Då det är gratis så tänkte jag köpa något för att göra läkten själv. Kanske bara är jobbigt och tidskrävande? Kanske är värt att köpa det färdigt på en gång.

Då skiter jag nog i en kombinerad kap/ger/bordsåg.

får bli en kap/ger och en cirkelsåg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.