Hej har kollat på detta forum ett tag och vill nu ha hjälp att bestämma vilken jag ska köpa festol carwex eller makita ls1016l .Båda är säkert mycket bättre än den jag har , en billig som fått slita hårt .Gissar att festol är 100% i precition , men makita har enligt reklamen nån ny finnes som ska öka deras precition .Djup och bredd kapacitet verkar likvärdigt , är det så i verkligheten ? Sågen ska vara utrustad med bänk som är lätt att flytta mellan källare - ute - garage . Ute är det gårdsgrus så stora hjul . Makita har en ny bänk som ser ut lite som en säckkärra , bra eller ? 10 eller 20 tkr ungefär
Hoppas att nån här har använt båda och kan ge ett råd men alla omdömen emottages tacksamt !
mvh. Erik
 
Du menar nog Kapex (Carvex är väl sticksågen?)

Jag antar Festoolen håller högre klass på alla fronter jämfört med Makitan, dock gissar jag också att det skiljer en rejäl slant i pris.

När det gäller sågbänk kan jag rekommendera dig att spana in Boschs variant på 'fälla ihop' sågstativ med hjul (GTA 2500W).

Jag vet att det är tråkigt råd, men gör en snabb sökning på kap och gersåg så kommer du hitta många trådar som behandlar ämnet.
Bosch GCM8S(J) är en ofta rekommenderad såg.
 
Kapex menar jag , tack för det . Har sökt men inte hittat nåt om makitan (1016l) eller deras sågbänk . Tror att båda är ganska nya på marknaden .
mvh. Erik
 
Om du ska dra sågen upp o ner fram o tillbaka så är väl en mindre såg att föredra. Jag och väldigt många med mig har valt 8" sågar då dessa klarar kanske 99% av det behov man har.
 
Jag har en 10" och får rygg och benträning varje ggn den ska släpas runt. :)
(och har man otur lär man väl få en ryggsmäll)
 
Sågen ska klara 45 gr på 2"x8 , kunna vinklas åt både höger /vänster med tydlig skala och ha gerings vinkel över 45 gr
 
Vill även ha laser att sikta efter .
mvh.Erik
 
I bauhaus nya reklamblad idag så har de PCM 8S inkl bord för 2236:- Är det bra? Nu är ju det inte den blåa bosch och såklart inte lika som Makitan eller festolen som TS frågar efter men är det en ganska bra såg iaf?

Ursäkta Erik om jag stjäl din tråd lite då jag egentligen inte söker så dyra/bra sågar som dig. Om det är fel så får jag starta en egen tråd.

Sen ser jag att de har en ryobi ems-2026 SCL för 2495:-. Hur kommer det sig? Är inte Bosch (även grön) mycket bättre/dyrare än Ryobi? Vad är det jag missar?
 
Redigerat:
erik832995 skrev:
Sågen ska klara 45 gr på 2"x8 , kunna vinklas åt både höger /vänster med tydlig skala och ha gerings vinkel över 45 gr
GCM10SD klarar detta, men faller på lasern.
 
Jobe006 skrev:
I bauhaus nya reklamblad idag så har de PCM 8S inkl bord för 2236:- Är det bra? Nu är ju det inte den blåa bosch och såklart inte lika som Makitan eller festolen som TS frågar efter men är det en ganska bra såg iaf?

Ursäkta Erik om jag stjäl din tråd lite då jag egentligen inte söker så dyra/bra sågar som dig. Om det är fel så får jag starta en egen tråd.

Sen ser jag att de har en ryobi ems-2026 SCL för 2495:-. Hur kommer det sig? Är inte Bosch (även grön) mycket bättre/dyrare än Ryobi? Vad är det jag missar?
Jag tror 2236:- är riktigt bra pris, sen är väl frågan hur pass sågen är.

Har för mig det funnits trådar där folk varit missnöjda med vinkelinställningen på PCM8an, eller om det var nåt annat som krånglade. Beroende på vilka projekt man står inför funkar den säkert.
 
FredrikR skrev:
Jag tror 2236:- är riktigt bra pris, sen är väl frågan hur pass sågen är.

Har för mig det funnits trådar där folk varit missnöjda med vinkelinställningen på PCM8an, eller om det var nåt annat som krånglade. Beroende på vilka projekt man står inför funkar den säkert.
2236:- är ett bra pris, ta med det till Hornbach så får du ytterligare 10%... ;)
Japp, vinkelinställningen på PCM8an är jag lite missnöjd med, men i övrigt funkar den till vanliga jobb...

Edit Oj, citerade fel person :blushing:
 
Redigerat:
Jag kastade ut min PCM8 för en vecka sedan då jag ledsnat på att den var hopplös att få exakta vinklar med. Den duger till mycket hemmasnickeri och vi har kapat en hel bunt lister med den. Men när frugan påpekade att den var skräp jämfört med alla andra verktyg så var det ju bara att göra som hon ville och uppgradera, så nu står det en Kapex 120EB i köket istället. Det går inte att jämföra de två. Det är sådan klasskillnad på dem att det är svårt att tro att det är samma verktyg.

Jag stog och tittade på Makitas sågar men fasnade till sist för Festool eftersom den verkade ha bättre upptagning av spån. Och dessutom gillar frugan färgen på festoolprylarna. :)

Ska du ha något av det bästa du kan köpa, ta en Kapex 120. Nöjer du dig med lite mindre och vill spara ett antal tusen, köp en Makita, du lär inte bli besviken på den heller...
 
mattiasp skrev:
Jag tror att Metabo KGS plus klarar det du vill, dessutom tror jag inte att den är så jättedyr:
[länk]
Jag får hem en sådan från Toolstop vilken dag som helst nu, det ska bli jäkligt spännande att få testa den och se om den lever upp vad gäller kvalitet och funktionalitet.

Enligt min uppfattning är det en mycket komplett såg som sågar ordentligt brett & djupt för sin klass, lägg sedan till dubbellutning (ovanligt på 216mm) och Metabos nya/unika spånutsågningssystem.

Enda "smolket i bägaren" vad jag kan se är att den inte har DeWalts skuggsikte, utan använder sig av en konventionell laser. Lasern är förvisso nätdriven och monterad i framkant av sågkåpan, så den försvinner nog inte när man bäst behöver den som på andra batteridrivna lasrar som dessutom sitter monterade i bakkant på kåpan (mitt ivägen för spånutsuget).
 
Försök stå utomhus och såga med en DeWalt så är du inte så ledsen över att du har laser sedan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.