Ska göra ordning trädgården nu i sommar men bland annat ny gräsmatta, och någon form av kantsten runt huset.

Tanken är att kantstenen ska gå runt huset, ca 40-50 cm från grunden.
Dels för att ge en skarp linje mellan gräsmattan och singel som vi förmodligen ska ha mot grunden.

Har även en nybyggd altan som är ganska låg, och ännu lägre blir den då gräsmattan ska anläggas.
Gräsmattan kommer att höja tomten med ca 20cm. Så tanken är att låta kantstenen gå även runt altanen för att slippa ha jord och gräsmatta som växer in mot virket.

Mellan kantsten och altan så kanske det istället blir någon form av trädgårdsplattor istället för singel.

Jag säker nu lite tips och idéer och även bilder på liknande lösningar :)

Huset är ett nybyggt 2-planshus i klassisk stil. Så en ganska grovhuggen sten i granit är vad jag tänker på. Men är inget krav.

MVH Östlund
 
Jag har använt betongplattor som jag ställde på högkant 20 cm djupt..
 
Granit är granit och mycket snyggare än plattor på högkant. Visserligen dyrare men du kommer aldrig tröttna på granitkantsten...
 
Jag är granitnörd - smälter in så naturligt. Några bilder från trädgården:

20150609_154824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasad RV4 granit mellan gräsmatta och plantering mot fasad.

20150609_154856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingjuten RV4 granit i stödmur av betong mot altan. Visst får man intrycket att det är massiva granitblock?

20150609_155035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofasad RV4 mellan gräsmatta och planterad slänt. Pricken över i - en fontän i grovhuggen granit.

20150609_155117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa av RV4.

RV4 är den klassiska gatkantstenen. Förr svensk granit men numera den lite ljusare italienska.

Pen
 
  • Gilla
Östlund och 1 till
  • Laddar…
Till kantsten runt hus och rabatter passar ju egentligen rv6 lite bättre, nättare och enklare att hantera.....
 
Absolut - du har rätt. RV4 är ju astung - krävs två man för att hantera en fullängds. Men man kunde köpa RV4 för en hyfsad penning på kommunens depå på den tiden (med kvitto).
 
Rv4 -alltså 10 cm bred som får anses som standard idag ger ett lite robustare intryck. Med RN stensax går det att hantera och sätta själv. Vill man komma ner i pris finns ju den kinesiska för ca halva pengen kontra svensk.
 
Hej, och tack för alla svar.
Vi är helt inne på en granitsten, då vi tror det passar bäst till ett hus i 20-talsstil med "Herrgårdskänsla"

Vi ska ha ungefär 35 meter. Vi ska inte bara ha den som kant runt huset som jag först skrev. Utan även mellan gatan och upp till bron. Där hade vi tänkt att ha en grusad gång, och då är det bra att kantstenen sticker upp en 5-7cm för att inte gruset så lätt kommer över på gräsytan.

Har kikat på denna, prisvärd tycker jag, och ganska stilren. 1000x200x50mm 149kr st.
http://www.stenbolaget.se/granitkantsten-skondal-flammad-xl.html

Denna sten är sågad, och sedan bränd, så den är inte så grov som jag först villa ha. Men jag tror att det kan bli stilrent med en lite slätare yta. Får åka och kika på den i helgen.
 
Redigerat:
Pen

Jättefin trädgård
 
  • Gilla
JockeHanz och 1 till
  • Laddar…
Den är lite tunn o grund -den modellen o lite striktare, men borde funka bra om du bara ska ha 5-7 cm visning
 
Smågatsten. Lagd som kantsten i min trädgård i Västra Götaland utan något särskilt underlag eller dränering. Stenarna är bara placerade efter varandra mellan rabatt och gräsmatta. Trots det har den legat utan att röra på sig i 20 år! Vid de tillfällen jag har beskrivit detta i Byggahus har många menat att det är fråga om speciella förhållanden här. Dock inget jag känner till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.