Såg att det finns en kantlist som man kan limma fast längs med väggarna innan man flytspacklar golv. Jag tyckte det verkade käckt men firman som gav mig offert på "hela kittet" för mitt flytspacklingsprojekt sa "det är ingen som köper den där kantlisten".

Vad säger ni, är det en bra grej?
Den lär skapa rörelsemån mot väggen och isolera plattan från väggen.

ps. jag har vanligt golvbjälklag.
 
L
En del sätter en tunn frigolitskiva mot väggen , med tejp så den inte flyter upp
En del skrapar ur den senare och andra låter den vara som isolering
Den ska ju inte vara många centimeter hög , så det blir många meter på en skiva
Avstängare som det kallas är en skummgummibit som klistras på golven i dörrhål eller annat
när det inte ska spacklas i ett stycke allt
 
Jodå, avstängningslist har jag koll på. Det var väl snarare värdet av kantlist jag funderade på. Jag har syllisolering på rulle, typ 50 meter, det går säkert att använda med lite PL200.

Men är det verkligen mening?
 
L
Syllisolering är det en tjärtyp eller en mineralull , du vet kärt barn har många namn
Att sätta något utmed väggen eller väggarna är inte fel , för min del är det en tunn frigolit som hjälper att hålla flyten på plats .
Om du kollar riktigt hur det ser ut mellan vägg och underlag , och det är någon form av glipor eller hål
Ett expl . finns det hål eller glipor ner mot bjälklag ( inte betong ) eller mot utsida så kommer flyten att rinna ut bra på dom ställena och den blir inte jämn på ca 20 - 30 cm runt den platsen
Klart har du ett pris så är det dom som ska hålla koll på det , men tänk till lite , i ditt fall kanske inte något att oroa sig för
Detta här är bara som en upplysning på vad som kan hända och sker mest när gemene man ska flyta något , men även proffs kan gå bet .
 
Allt där det kan flyta ut är tätat med silikon. Även några små skruvhål som var där jag missat reglarna under spånet och tagit upp skruven igen.

Det jag kallar syllisolering är verkligen isolering, inte bara tjärpapp. Om jag säger såhär: liggunderlagsliknande-material :D
 
L
T torporoman skrev:
Allt där det kan flyta ut är tätat med silikon. Även några små skruvhål som var där jag missat reglarna under spånet och tagit upp skruven igen.

Det jag kallar syllisolering är verkligen isolering, inte bara tjärpapp. Om jag säger såhär: liggunderlagsliknande-material :D
Det är väl OK med det , det är lite mjukt och flexar lite , men är svårt om du vill skrapa bort det .
Du sa något om att ha en liten spalt för rörelse , är inte underlägget lite styvt då , kanske inte
Men du verkar ha insett det med små hål och fixat det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.