Hej forumet,
Var häromdagen och kikade på ett hus, platta på mark. Tyckte jag såg mycket av kantelementen under panelen så krafsade lite i gruset med handen och kom omedelbart in under elementet.
Är detta ngt att oroa sig för, ordna ngn speciell besiktning etc innan det går för långt med köptankarna?
 
MrJay
Om huset är slutbesiktad och klart finns det inget att oroa sig över, personligen hade jag önskat det fanns tjälisolering i form av cellplastskiva runt hela kåken - något som tydligen inte finns.

Är du orolig över nivån runt kantelement kan du alltid motfylla med mer makadam..
 
Tack för svar!

MrJay MrJay skrev:
Om huset är slutbesiktad och klart finns det inget att oroa sig över
Huset är byggt ~2005-2006 så det har stått ett tag och det jag funderade på var om det var tecken på att grunden inte var ordentligt gjord en gång i tiden och som kan ge trassel framgent.

MrJay MrJay skrev:
Är du orolig över nivån runt kantelement kan du alltid motfylla med mer makadam..
Har inte riktigt kunskap att avgöra om jag är orolig eller inte, men gissar att en motfyllnad mest blir av kosmetisk karaktär eller skulle det hjälpa även funktionellt (sättningar etc)?
 
sunnis
Är plattan pålad? Det skulle jag ta reda på först. Har marken rört sig såpass mycket på 15år så kan det kanske bli problem i framtiden om det fortsätter.
 
sunnis sunnis skrev:
Är plattan pålad?
Inte pålad, platta på mark.
Det var I ett hörn, relativt nära där ett stuprör kommer ner utan koppling till dagvattenbrunn el liknande så min fundering var om vatten kan ha "gröpt ur" på dessa år.
 
sunnis
S Skittele skrev:
Inte pålad, platta på mark.
Det var I ett hörn, relativt nära där ett stuprör kommer ner utan koppling till dagvattenbrunn el liknande så min fundering var om vatten kan ha "gröpt ur" på dessa år.
En platta på mark kan vara pålad också, inget som syns om det inte finns kontrollplan eller ritningar för det. Är den pålad så är det ingen fara om marken sjunker.
 
K
Hur allvarligt är det egentligen om marken försvinner under en mycket begränsad del av plattan? Tänker att den måste vara armerad och när den bränt färdigt är en helt solid "stenklump". Så länge inte en hel sida är urgröpt eller satt så borde det inte vara någon fara!?

Vi har en sida mot vår uppfart där det inte är många cm motfyllt, jag har aldrig varit orolig. När huset byggdes var det väl motfyllt, men när uppfarten anlades så planades motfyllnaden ut och vi har väl 30-35 cm synligt kantelement, krafsar man lite kan man lätt komma in med fingrarna till frigoliten....
 
K Kallebo skrev:
Hur allvarligt är det egentligen om marken försvinner under en mycket begränsad del av plattan? Tänker att den måste vara armerad och när den bränt färdigt är en helt solid "stenklump". Så länge inte en hel sida är urgröpt eller satt så borde det inte vara någon fara!?

Vi har en sida mot vår uppfart där det inte är många cm motfyllt, jag har aldrig varit orolig. När huset byggdes var det väl motfyllt, men när uppfarten anlades så planades motfyllnaden ut och vi har väl 30-35 cm synligt kantelement, krafsar man lite kan man lätt komma in med fingrarna till frigoliten....
Nä, kanske inget att oroa sig för. Men samtidigt är väl betongen inte speciellt stark mot böjande laster utan det är armeringen som är nyckeln till den egenskapen vad jag förstår. Så antar att för stor yta som marken inte bär plattan är smart att undvika då också väggarnas last påverkar kanten mest.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.