Hej!

Jag köper allt oftare okantat virke, har kommit fram till att det oftast är där det bästa träet hamnar (varför det är så sågarna gör vet jag dock inte). Problemet är givetvis att det tar längre tid att förbereda inför hyvling.

Idag kantar jag oftast i justersågen med klyvklinga och "kantningsstöd" (ingen aning vad det heter, plåtbit i 45 grader upp från bordet som man sätter bak på justerbordet och som klämmer fast virket. Det funkar bra, jag kan lätt lägga snittet precis där jag vill det, m hänsyn tagen till kanten och träets riktning, sprickor mm. Dessutom blir snittet rakt och i 90 grader. Nackdelen är att klyvklingan sällan sitter på justersågen...låter som en petitess, men det tar tid att byta.

Alternativt ritar jag ut och kör på bandsågen, men det tar också tid och blir inte lika rakt.

Hur gör ni? Som jag ser det vore en separat justersåg m. Permanent klyvklinga utmärkt, men det är av många skäl inte ett bra alternativ för mig.
 
Jag har ju ingen justersåg så jag kör oftast med sänksåg på skena med grovtandad klyvklinga. Funkar bra men går inte med allt för grovt virke (max ca 50mm tjockt).
 
Jag kör på justersågen med klyvklinga, men använder en fixtur jag byggt som jag fäster virket i. Fixturen fungerar ungefär som ett justerbord som virket kläms fast i. Fixturen är byggd i trä och sågad i justersågen så att den löper precis förbi klingan, på så vis vet jag alltid exakt var kanten kommer.

Men det löser ju inte problemet med att skifta till klyvklinga.
 
För oss utan justersågar är det väl nästan bara skenstyrd sänk eller cirkel som gäller. Om man behöver mer kapacitet än 50 mm (men inte mer än 70 mm) är det en ursäkt god som någon att skaffa en TS75.
 
S
Man brukar ju ha en klyvsåg nära hyvlarna i ett i snickeri. I ett mindre snickeri så blir det ofta som du har det.
Även om du köper kantat virke så har du ju behov av att klyva till rätt dimension med hyvlingsmån.

På många snickerier står det en gammal Waco klyvsåg och de är starka och robusta men med lite kort bord för långa bitar. Det finns ett spår i bordet så en släde likt den som beskrevs ovan går att använda.

På mitt jobb har vi en lamellsåg (fast det sitter bara en klinga i) med matning. Funkar inte med okantat så då blir det justersågen men matningen är guldvärd för arbetsmiljön.
 
Redigerat:
I första hand köper vi kantat virke, har ett sågverk som gör det på ett bra sätt dom sågar iof bara fura.

Jag kantar nästan allt genom att rita och sedan såga på frihand i klyvsågen. Alternativt om virkets kant är rak såga på frihand utan att rita.

Om det är långa bitar typ > 3m så brukar jag ta en rätskiva och handklingsåg.

Har provat att kanta endel med sänksåg men det blir lite tidsödande och skenan ligger dåligt still på ohyvlat och ojämnt virke.

På gymnasiet hade vi en släde till klyvsågen, en hemmabyggd variant som bestod av en bred bräda med en list på undersidan som gick i spåret som finns i många klyvsågars bord (troligen avsett för något geranslag). På brädan fanns ett stopp i bakkanten i form av en list. Blir ungefär som att kanta i justersågen.
 
Redigerat:
Tack för alla svar!

Sänksåg har jag men det är för omständigt, och går för långsamt.

Klyvsåg har jag inte. Med matning är de (eller en lamellsåg för den delen) ju utmärkta för att dimensionera kantat virke. Men utan justerbord och med ett i sammanhanget kort gjutjärnsbord så känns de inte så smidiga för att kanta med? Man kan ju använda en släde men det känns ändå vingligare än ett riktigt justerbord. Stoppen i bakkanten på justerbordet gör att man jobbar enkelt.

Idag dimensionerar jag kantat virke på bandsågen, funkar rätt bra. Klyvsåg m matning vore bättre tror jag.
 
Du får väl he en allroundklinga i skämt åsido.
Det finns snabbfästen till nyare sågar. Så man byter klinga utan verktyg. Kanske går att eftermontera något sådant?

Det du kallar för kantningsstöd heter kantsko om jag inte är ute och cyklar.
 
Nu är jag amatör och kantar väldigt sällan men när det behövs så slår jag en linje med snörslå och sågar sedan med cirkelsåg utan skena eller klyvsåg.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
CarlMagnus skrev:
Köp ett kantverk =)

[länk]
Njae, just logosol inger inget riktigt företroende hos mig. Men framförallt så tror jag det är svårt med en sådan maskin att kunna göra just det exakta urvalet ur en okantad plank som jag vill ha. För sägare/hyvlarier är det säkert ett bättre val.
 
pär h skrev:
Du får väl he en allroundklinga i skämt åsido.
Det finns snabbfästen till nyare sågar. Så man byter klinga utan verktyg. Kanske går att eftermontera något sådant?

Det du kallar för kantningsstöd heter kantsko om jag inte är ute och cyklar.
Jo, snabbfäste hjälper väl lite, men ändå mycket tid "kring" bytet som inte har med bara att spänna fast muttern. Allroundklinga perfekt för allt vore något:)
 
Pagno skrev:
Vill du kilsåga eller vill du såga ur ett färdigt mått ur en okantad bräda eller planka? Det blir lite svårt om du vill ha båda möjligheterna till ett rimligt pris.
[länk]
Jag vill kanta ett okantat plank. Oftast blir det sen en sväng till mot klyvanhållet för att få ett visst mått. Måtten variera relativt ofta. Det rör sig om inte ett sågverk utan till finsnickeri där jag noga väljer ut träet ur varje plank.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jag håller på och krånglar som du.
Enda alternativet jag kan komma på är att ha en separat "sågbänk".
Och vart denna står är då en platsfråga.
Nån gammal klyvsåg med en rullbana som in- och utmatningsbord, riggad under nåt snedtak utefter en vägg kanske?

En kompis hade en minikopia av en gammaldags sågbänk utrustad med en 315mm klyvklina, ståendes i såghuset där han hade sin Logosolsåg.
Att håll på och rigga upp t.ex. en rullbana bredvid bandsågen är lika tidsödande som att byta sågklinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.