AnneFi
Vi har under några år jobbat med att lägga en kant runt gräsmattan med sten men hur vi än gör så blir det inte så bra.

Första försöket gjorde jag själv då grävde vi bara bort gräset sedan slängde vi på lite stenmjöl och lade stenen. Två år senare hade marken sjunkit och stenen fick läggas om.

Andra metoden var att gräva en djup ränna(30-40 cm) som vi fyllde med stenmjöl och sedan lade vi stenen. Även här har stenarna sjunkit undan.

Läste i senaste gör det själv att de gjöt fast kantstöd och sedan satte betongstenen i 0-6 mm grus framför efter att ha grävt bort 25 cm.

Vi har en rund gräsmatta så de där kantstöden blir lite svåra att sätta.

Men hur ska vi göra för att få det hållbart och inte behöva göra om det?
 
Gräv ur, gjut en grundgjutning, kila upp kantstenen, gjut fast kantstenen.
 
AnneFi
Hur mycket behöver man gräva då? Det är alltså inte riktig kansten utan vanlig betongsten för plattläggning
 
Det kan jag inte svara på. Jag gjorde en gjutning på 10cm i botten och sedan kilade jag granitkantsten på det.
 
AnneFi
För det här är lite tråkigt. Två år gammalt :/
20140421_094919_zpszufxic80.jpg
 
Men är du säker på att det är stenarna som har sjunkit och att det inte är så att gräset växer över stenen ist. Hur högt ovan gräset var stenen då den var nysatt. Låter som ni gjorde ordentligt underarbete, om ni då även stampade jorden och sedan stenmjölet så att ni hade ett stabilt underlag att sätta stenen i.
 
La ni duk under?
 
AnneFi
Vi lade stenarna strax ovanför ytan. Men inte med duk under. Kanske dumt.

Sambons kompis svetsade en bricka till oss till en bilmaskin så vi har stampat med en sådan
 
Nu har ni ju gjort ett bra grundarbete. Det är bara slutjusteringen klar. Ta upp stenarna och fyll på med sand el stenmjöl. Det kan ju inte gärna sjunka hur mycket/länge som helst.
 
Jag tror nog inte att stenen har sjunkit utan att ni kanske inte satte den tillräckligt högt från början. Ni ser ut att ha en frodig gräsmatta och låter gräsklippet ligga efter klippning, detta gör att gräsmattesvålen växer lite i höjd varje år och växer över stenar mm. Kantgräv bort gräsvålen närmast stenen så får du fram stenarna snyggt igen. Vill du ha en markant nivåskillnad så får du nog lägga om och lägga stenen högre. Tyvärr kommer du få problem vid gräsklippningen då du inte kommer åt med klipparen pga nivåskillnaden utan får slå med trimmer eller komplettera med en typ marksten som klipparen kan följa.
 
AnneFi
Har alltså alla det här problemet?
eller vi är ensamma om att ha en växande gräsmatta?
 
Nog för att gräsmattan höjer sig aningens men inte flera cm som det ser ut på bilden?
 
AnneFi
Men när jag själv tänker på det så är ytan mellan planteringarna oförändrad
 
AnneFi
Vi har använt uppsamlare ända tills i mitten på förra sommaren då vi blev för trötta på att behöva åka till tippen med gräsklippet eftersom tunnan fylls på en klippning.

Sen tycker jag att det är lite löjligt att ta bort gräsklippet och köpa gödning :)
 
Gräsklippet gör sig bäst antingen på gräsmattan eller i eventuella odlingar, håller med. Men jag tycker det verkar synnerligen mysko om marken skulle höjt sig så mycket bara för att gräsmattan "ökat i höjd" så att stenarna försvinner.

Den där meningen får jag antagligen inte guldmedalj för i SM i meningsbyggnad. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.