Vad säger reglerna om elcentraler och deras placering?

I vårt "nya" gamla hus (-59) sitter elcentralen mitt i källarens hall. Den är väldigt synlig och o-vacker. Med tiden verkar tidigare ägare lagt till och lagt till delar efter eget tycke.

Jag skulle vilja sätta en garderob utan bakstycke framför. Nedre delen av garderoben skulle kunna användas för förvaring, övre blir enbart elcentral. Nu påstod någon bekant som anser sig "veta" att så får man inte göra.

Det tycker jag är konstigt, det borde väl gå?
 
Finns tusentals sådan lösningar i Sverige :D
 
Jepp, och i vårt ombygge har elektrikern just låtit inredningssnickaren göra en liknande lösning. Så det verkar OK.
 
B
elcentral är inte det roligaste. den får du dölja bara den har kvar funktionen
 
  • Gilla
creeed
  • Laddar…
Tack.

Ibland blir man tveksam av all goda råd från alla möjliga håll och kanter.
Det blir ett skåp där framöver.
 
B
inte bygga förvaring då?
 
Gör skåpet så pass grunt eller brett att man kan komma åt att skruva i centralen smidigt. Alt. gör det flyttbart.
 
Om du ska bygga in centralen så se till att bygga lite större så att det går att överhuvudtaget få av kåpan och kunna skruva i centralen plus att ha möjlighet att komplettera. Vissa egenbyggen är sämre än andra.
Ibland är man tvungen att halvt montera ner skåp för att kunna komma in i centralen.

Ett annat alternativ (som jag nog skulle tycka var bättre) är att riva alla gamla centrallådor och samla allt i en ny normcentral som både är snyggare, tar mindre plats, har dvärgbrytare, lättare kan kompletteras med flera JFB och olika styrningar för t.ex. belysning m.m.

//Patrik
 
B
tror borgp fattar det snaggletooth
 
byggare henke skrev:
tror borgp fattar det snaggletooth
Finns många som inte fattar det, så bäst att påpeka det.

//Patrik
 
byggare henke skrev:
tror borgp fattar det snaggletooth
???

Inget illa ment, men det är långt ifrån alla som fattar att man som elektriker behöver arbetsutrymme vid en central.
 
Patrik_Hed skrev:
Ett annat alternativ (som jag nog skulle tycka var bättre) är att riva alla gamla centrallådor och samla allt i en ny normcentral som både är snyggare, tar mindre plats, har dvärgbrytare, lättare kan kompletteras med flera JFB och olika styrningar för t.ex. belysning m.m.

//Patrik
Jodå, det kommer att finnas utrymme att skruva. :p
Jag använde orden skåp och garderob synonymt. Det blir en billig, 1 m bred garderob där bakstycket tas bort. Alternativt flyttas på.

Visst står det på önskelistan att rensa upp lite. Men säkerhetsmässigt skall centralen vara bra, enligt säljarens far som var elektriker. JFB sitter på allt väsentligt såsom golvvärme och utebelysning. Men nog skulle jag vilja ha en oberoende bedömning.

Jag har försökt få en elektriker i månader men ingen vill ta ett pluttjobb (i en by) att bara inspektera utan garantier på mer jobb. Det där EIO-testet kunde 1 av tio firmor göra men hade inte tid. :(

Om några år när ekonomin stabiliserat sig ska källaren fixas till lite elegantare.
 
BorgP skrev:
Jodå, det kommer att finnas utrymme att skruva. :p
Jag använde orden skåp och garderob synonymt. Det blir en billig, 1 m bred garderob där bakstycket tas bort. Alternativt flyttas på.

Visst står det på önskelistan att rensa upp lite. Men säkerhetsmässigt skall centralen vara bra, enligt säljarens far som var elektriker. JFB sitter på allt väsentligt såsom golvvärme och utebelysning. Men nog skulle jag vilja ha en oberoende bedömning.

Jag har försökt få en elektriker i månader men ingen vill ta ett pluttjobb (i en by) att bara inspektera utan garantier på mer jobb. Det där EIO-testet kunde 1 av tio firmor göra men hade inte tid. :(

Om några år när ekonomin stabiliserat sig ska källaren fixas till lite elegantare.
Om du inte har JFB på allt så installera det. Annars är inte centralen helt i topp säkerhetsmässigt. JFB på bara golvvärme, utebelysning osv räcker inte.

//Patrik
 
Finns det något värre än att jobba med en central som sitter i en garderob? 1 meter brett låter väl iofs hyffsat "vänligt"
 
Hos en kund som jag var till satt det en stor elcentral bakom tre stycken ihopbyggda garderober. I mellanväggarna på garderoberna så hade de sågat bort lite så att det skulle gå att precis kunna trycka in handen emellan och byta en säkring.
Där var det omöjligt att ta bort kåpan, men som tur var så behövde jag inte det heller utan skruvade bara ur en säkring för att riva en gammal kontaktor.
Plus att garderoberna var smockfulla med grejer. Suck.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.