Jag håller på att inreda övervåningen i mitt Älvsbyhus och behöver i samband med det dra om en del ventilation för att få bort rör från kattvinden. Huset är nu 7 år gammalt och när jag tar isär rören inser jag att det naturligtvis kommer krävas att jag gör rent även här "då och då" och efter lite googlande hittar jag mycket riktigt firmor som kan sånt också, var 6/år tycks flera rekommendera. Min fundering är nu om det krävs någon form av inspektionslucka eller liknande för att underlätta för en sådan rengöring? Det är ett FTX system och jag har svårt att se vart de skulle koppla in sig och vart gör dom av all skit? Missar jag något här? Jag har hur som helst inte hittat mer än en T-koppling på de friliggande rören och där är det tänkt att man ska koppla på donen till övervåningens badrum.
Tacksam för kloka kommentarer :)

Med vänlig hälsning
Stefan
 
Man går in via systemets öppningar - exempelvis frånluftsdon och rensluckor. Där skickar man in en viska som snurrar och drar loss skiten. Skiten trycks sedana framåt/dras bakåt och åker med viskan ut.

Beroende på hur systemet ser ut krävs olika många rensluckor. Exempelvis så brukar rak kanal gå att rensa långt, men är det några böjar behöver man snart en renslucka. Det är alltså omöjligt att säga huruvida det krävs luckor eller inte utan att veta mer om exakt hur systemet ser ut.

Mitt tips är att ta ut en av firmorna som får titta och tala om ifall du behöver montera på några luckor och isåfall var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.