Lovade att hjälpa till att laga ett läckande kanalplasttak hos en släkting och detta var vad jag möttes av...

Skadat kanalplasttak med plastpanel som glidit ur skenan, och silikon används för otillräckliga tätningar. Tät skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanalplasttak med ena sidan som har glidit ur regeln på grund av snötryck och silikon som försökt tätas slarvigt längs skenan, fötter synliga på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snötrycket har fått kanalplasten att glida ur skenan på regeln på ena sidan, sedan har man gjort tafatta försök att täta med silikon.

Huvuddelen av arbetet kommer att bli att rensa från silikonet som är precis överallt...

Jag har idag på mig, jag åker hemåt imorgon förmiddag.
 
Efter demontering och rengöring så kan jag konstatera att Byggmax kanalplasttak med CC 80 egentligen borde ha CC 79 eller kanske 78,5. Det är för lite överlapp för att tåla "lite" snö.

Rev bort de befintliga E-listerna och satte nya sådana på både över- och underskenorna i aluminium.

Det var förresten ett rent h-vete att få bort silikonet. Främst från aluminiumprofilerna.

Resultatet blev inte lysande, men nu skall det nog hålla tätt i alla fall.

Nyinstallerat kanalplasttak på ett altantak, efter att ha ersatt tidigare E-lister på både över- och underskenor i aluminium, med skuggad gräsplätt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad lär vi oss av detta då?

1) kanalplasttak med låg lutning bär nästan ingen snölast alls om de har CC 80, skotts rent innan det blir plusgrader
2) se till att lösa problemet på rätt sätt när det börjar läcka
3) när du väljer kanalplast, fundera på vilket CC som egentligen är lämpligt. Sätt gärna tvärstag under taket för att förstärka då att taket inte bågnar.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Efter demontering och rengöring så kan jag konstatera att Byggmax kanalplasttak med CC 80 egentligen borde ha CC 79 eller kanske 78,5. Det är för lite överlapp för att tåla "lite" snö.

Rev bort de befintliga E-listerna och satte nya sådana på både över- och underskenorna i aluminium.

Det var förresten ett rent h-vete att få bort silikonet. Främst från aluminiumprofilerna.

Resultatet blev inte lysande, men nu skall det nog hålla tätt i alla fall.

[bild]

Vad lär vi oss av detta då?

1) kanalplasttak med låg lutning bär nästan ingen snölast alls om de har CC 80, skotts rent innan det blir plusgrader
2) se till att lösa problemet på rätt sätt när det börjar läcka
3) när du väljer kanalplast, fundera på vilket CC som egentligen är lämpligt. Sätt gärna tvärstag under taket för att förstärka då att taket inte bågnar.
Som du konstaterat så på dom tunnare kanalplast taken ska det sitta tvärslå under både uppe och ibland i mitten beronde på bredd och tjocklek.
Taken orkar aldrig hålla för vikten från snön.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Detta taket hade tvärslå uppe, på mitten och nere, men det räckte inte för Västerbotten. 16 mm kanalplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.