Sökt bygglov för inglasad veranda . Bor i en enplans bostadsrätt. Tänker använda 32 mm kanalplast tak.
Bygglovshandläggare säger att jag inte får använda plasttak , brandklassning EI 30 gäller för taket också .
Veranda väggen mot granen ska byggas brandklassad EI 30 enlist den tekniska beskrivningen.
Om hon har rätt får alla grannar riva sina plast tak och lägga plåttak i byn där jag bor
Min arkitekt som gjort ritningarna är också frågande på hennes krav på tak .
Vad gäller ? Jag vill ha plasttak för ljusinsläpp och värmen . Ligger i norrläge .
 
T ThoThe skrev:
Sökt bygglov för inglasad veranda . Bor i en enplans bostadsrätt. Tänker använda 32 mm kanalplast tak.
Bygglovshandläggare säger att jag inte får använda plasttak , brandklassning EI 30 gäller för taket också .
Veranda väggen mot granen ska byggas brandklassad EI 30 enlist den tekniska beskrivningen.
Om hon har rätt får alla grannar riva sina plast tak och lägga plåttak i byn där jag bor
Min arkitekt som gjort ritningarna är också frågande på hennes krav på tak .
Vad gäller ? Jag vill ha plasttak för ljusinsläpp och värmen . Ligger i norrläge .
Normalt sett så är det problem med flerbostadshus just pga detta.

Vi hade ett helt område i vår kommun för några tiotals år sen där "alla" hade byggt plasttak över sina verandor som vdom fick riva.

Det finns många områden som inte har korrekt utförda sådana "inglasningar" (eller bara tak)...men flera fel gör ju inte ett rätt :/
 
Nu är jag på intet sätt någon expert, men blev klart intresserad av ämnet och var tvungen att googla lite för att se vad jag hittar.
Enligt vad jag kan se vid första anblicken kan hon mycket väl ha rätt: Räddningstjänsten (Södra Älvsborg)

4. Räddningstjänstens ställningstagande
[...]
Om skyddet läggs i en av byggnaderna ställs krav påbrandklass R 60 (bärande stomme) och brandklass EI 60 på tak/väggar. Om skyddet förläggs ibåda byggnaderna ställs krav på brandklass R 30 (bärande stomme) och brandklass EI 30 på takoch väggar. Vanliga material som kanalplasttak och bärande trästomme utan inklädnad blir dåsvårt att använda med hänsyn till krav på brandteknisk klass av lägre beläget tak.
Eller inte rätt, beror på lite övriga förutsättningar: Brandkonsultföreningen/Boverket
Fråga till Boverket (dnr: 3140/2015):
Vi har fått en fråga från vår stadsbyggnadsförvaltning som vi inte kunde svara på. Vad gäller här egentligen?

Vid inglasning av balkonger så gäller att skydd mot brand- och brandgasspridning mellan intill- och ovanliggande balkonger bör motsvara avskiljning i minst klass E 30. Men om det saknas balkong på våningen över en balkong som glasas in (med tak typ kanalplast), istället så finns ett fönster till lägenheten ovanför. Ska BBR 5:537 tillämpas här också?

Eller ska vi betrakta taket över balkongen som ett lägre beläget tak, enligt BBR 5:536, ”Skydd mot brandspridning till brandcell belägen högre än ett intilliggande tak ska upprätthållas”?

Svar från Boverket (dnr: 3140/2015):

Svaret är att ingen av de föreskrifter du hänvisar till gäller. Om det inte finns någon överliggande balkong finns inget krav uppåt av den anledningen. Balkongen i sig är inte heller att betrakta som en brandcell så kravet på lägre beläget tak är inte heller aktuellt Vad det gäller själva taket gäller däremot att det ska uppfylla taktäckning av klass Broof(t2). Enklare skärmtak av klass E gäller enbart för småhus. Om kanalplast kan uppfylla kravet på Broof(t2) eller inte beror på vilket typ av plast det.
Hoppas någon annan kan hjälpa dig mer än vad jag kan. 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.