Hej, kanalplast kommer väl med skenor för montage mot husvägg på kortändan av plasten eller hur?

Hur eller vad gör man om man inte ska montera kanalplasten mot husvägg, utan att båda "kortändor" är mot ingenting så att säga. Finns täckplåt som man får med som gör avslutet snyggt?

Se ritning på hur jag menar.
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat dilemma jag har är även att montage mot väggen blir precis över vägglivet / delningen där. Hur skulle ni löst detta så man får bärstolarna att fästas väl mot väggen? Jag vill ha det stolplöst mot vägg, men stolpar kommer sättas ca 150 ut från husväggen.
 
Det är samma profil som på övriga takstolar,eftersom det inte blir någon kanalplast på ena sidan av profilen ersätts den av en distansprofil,sen monteras locket som övriga. Ovanpå denna profil ska det vara en ståndskiva mot vägg om det ska bli helt tätt,även på gaveln en avslutningsplåt som lgger över locket och ner på bjälken eller vindskivan,det är alltid bäst att få måttbeställda. I alla fall skånska byggvarors ståndskiva är i mitt tycke på tok för liten och funkar inte alls.
 
Fick googla "ståndskiva" :D men tack. Japp, jag tror oxå på en modell större täckplåt där. Jag lär köpa en större modell som man kapar till om det behövs, men iaf så gapet täcks ordentligt om det blir ett sådant (lär ju bli ett på 5-10 cm).

Och i överkant så en vanlig vit takplåt som ser till så vattnet kommer rätt och droppar rätt. Jag funderar på att ha utan ränna i överkant av taket, alltså ut mot den stora öppna ytan. Det känns lite fel. Bara ha i bakkant, ev. ingen alls då vattnet ändå vore bättre att det droppar rakt ner på gräsmattan spritt än fokusera på 1 ställe. Vore väl OK?
 
På bakkant (mot gräsmattan) ska jag ha ett cc mått enligt fönster man kan beställa hos någon av dom större. Så jag kan sätta i det senare om jag vill.

På framkant, så vill jag försöka ha så stort spanns om möjligt för att få en bra fri yta utan en stolpe ivägen för bord och stolar. Max längd på den skulle bli ca 4 m (en stolpe 1,5 m från husvägg, och sen bara en till på yttre hörnan).

Måste jag köpa en limträbalk i detta mått för att klara mig eller kan jag köpa vanligt virke på 4m?

Jag ska göra allt detta i vanligt trä, för att sen måla. Det ska vara vitt allting.
 
Det är ju fritt att leda vattnet dit man vill, men det blir lite av ett dike där vattnet slår ner,men visst ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.