Hade tänkt att ha kanalplast 16mm från willabgarden . Jag ska ha 45x170 reglar som takbalkar med en spännvidd på 3500mm och en taklutning på 9cm/m , bor i snöklasszon 2.5. Cc-måttet på takbalkarna ska vara 1235mm enligt willabgarden , håller vanliga reglar med det bredda cc-måttet eller måste man ha limträ ???
Det skulle vara en tvärregel på cc 1800mm.

tacksam för svar /
 
Håller och håller.... hur mycket nedböjning vill du ha? Jag tror att det är lite tveksamt med bärigheten för den regeln.

Moelven har ett dimensioneringsprogram, dock för limträbalkar men det ger ändå en vink om vilka dimensioner som krävs.
Enligt programmet får man följande svar för: En LT på 56*225 ger en nedböjning på 12 mm och LT 90*180 (dubla tjockleken mot det som du frågar på) ger en nedböjning på 15 mm. Detta gäller för limträ som är starkare än en "vanlig" regel i motsvarande dimension.
 
Ja det blir nog klent med 170 reglar...jag får tänka om. Tack för hjälpen iaf
 
T trasan skrev:
Hade tänkt att ha kanalplast 16mm från willabgarden . Jag ska ha 45x170 reglar som takbalkar med en spännvidd på 3500mm och en taklutning på 9cm/m , bor i snöklasszon 2.5. Cc-måttet på takbalkarna ska vara 1235mm enligt willabgarden , håller vanliga reglar med det bredda cc-måttet eller måste man ha limträ ???
Det skulle vara en tvärregel på cc 1800mm.

tacksam för svar /
Vad blev det för mått på tvärregel?
 
V Villa1949 skrev:
Vad blev det för mått på tvärregel?
Nu är det ett bra tag sedan å jag kommer inte riktigt ihåg, men jag vet att jag skruvade 45x70 reglar som tvärregel mellan takbjälkarna
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
T trasan skrev:
Nu är det ett bra tag sedan å jag kommer inte riktigt ihåg, men jag vet att jag skruvade 45x70 reglar som tvärregel mellan takbjälkarna
Tack för svar. Ställde du 45x70 uppåt eller liggande?
 
V Villa1949 skrev:
Tack för svar. Ställde du 45x70 uppåt eller liggande?
uppåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.