Hej,
Har ett litet projekt där jag tänkt ta uteluft och blåsa på vår kamin m.h.a. en kanalfläkt och spirorrör med dia100. Hittade en fläkt hemma på hyllan köpt på Jula för några år sedan. Men flödet är för högt. Det blir ett sus vid tillluftsdonet som är för högt kort och gott. Jag har satt in en ljuddämpare före donet som hjälpte en del men inte tillräckligt. Så nu är min nästa tanke att strypa fläkten på något sätt.. men har ingen koll på om det ens är möjligt.
Kan någon här inne berätta för mig om det är hopplöst eller kan jag göra något med denna fläkt? Se mina bilder där jag dissekerar fläkten...
Själva spiroröret är ett helt rakt rör som är ca 800 mm långt.
Tanken med styrningen av fläkten är att ha en tryckknapp som jag trycker på och av när jag vill att fläkten ska gå.
En hörnkamin med öppen dörr och synliga askrester, med en svart spiralformig kanal som leder ut ifrån kaminens övre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat spirorör med diameter på 100 mm monterat längs en tegelvägg, kopplat till en kanalfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en kanalfläkt med tekniska specifikationer synliga, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanalfläkt demonterad från ovan, visar elektriska anslutningar och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en demonterad kanalfläkt med märkningen IPX4, avsedd för uteluft till kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en öppen kanalfläkt visande etiketten och delar av de vita plastkomponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En hand håller en demonterad kanalfläkt avsedd för lufttillförsel till kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
En dimmer/varvtalsregulator ska funka bra till en så här liten fläkt.
[länk]
Tack, det var exakt ett sådant här råd jag behövde. (y)
 
@etompau Hej, kan jag fråga en till fråga: Om jag fattar det rätt så är den där Clasohlsson-varvtalsregulatorn en "tyristor". Som kan orsaka "brummande"? Brukar detta vara ett problem? Borde jag satsa på en sådan här istället:
Varvtalsregulator med fem fasta spänningssteg för enfas motorer, vit, kopplingslåda med vridreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

?

Mvh / Tobias
 
Ja det kan bli missljud, men jag tror att den lilla fläkten du har kommer att fungera bra med dimmern.
Spontant känns det lite over-kill med trafon du länkar till för din fläkt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.