Jeg har en krypgrund som er delt i 4 rum. Der er monteret en Munters Home Dry i krypgrunden, men luften bliver ikke ventilleret ordenligt rundt i krypgrunden. Det skiller typisk ca. 20% i luftfugtighed fra den ene ende til den anden.
Nu vil jeg derfor montere en kanalfläkt samt spirorör i krypgrunden for at ventillere luften rundt. Er der stor forskel af kvaliteten af kanalfläkter - og skal det være en speciel fläkt som er godkendt til krypgrund?
Og ang. monteringen skal fläkten bare monteres i spiroröret og sætte strøm til - eller er der andet som jeg skal tage hensyn til?
 
Ingen som vet?
 
Är ingen större skillnad på kanalfläktar från dom stora tillverkarna.
Dom flesta kanalfläktar är internt skyddade och vara att koppla in ström på.
 
Det du kan tänka på är att det inte ska bli "kortslutning" i luftströmmen, så du kanske ska spärra av en av öppningarna i grundmuren med t ex byggplast och dra spiroröret genom den spärren. Då flyttar du luften till nästa kammare, men den strömmar inte tillbaka igen. Bifogar en bild som visar hur jag gjorde i min krypgrund. "Draperiet" är bara byggplast som hänger ner, så det går att krypa igenom om man lyfter undan det, men det spärrar den mesta luften.
 
  • krypgrund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skal fläkten køre konstant, eller har i en eller anden form for termostat tilkoblet?
 
Du kan ju koppla fläkten till en hygrostat tex denna. Då går den närhelst det behövs.
 
Jag skulle nog köra den konstant för att jämna ut fuktigheten, så att hygrostaten på avfuktaren begriper när den behöver starta. Annars finns det viss risk att det blir fuktigt i en del av grunden, men avfuktaren startar inte trots att den borde..

En fläkt drar kanske 50W så man sparar inga stora pengar på att styra den, men annars är ju ett tidur en variant. Kör en timme var fjärde timme?
 
Ska också skyffla runt luft i krypgrunden men har valt att använda en Pax fläkt då den bara drar 4w. Sparar en hel del ström jämfört med en 50w fläkt.
 
Men hur mycket luft flyttar PAX fläkten i förhållande till den fläkten som drar 50W? PAX fläktar brukar vara usla på att bygga tryck och är därför högst olämpliga när man har ett kanalsystem eller någon annan form av motstånd.
 
Redigerat:
Enligt uppgift 90m3 minus tryckfall per timme. Själv ska jag ha 3 st i mitt hus för att klara mitt behov av ventilation. Detta ger då en sammanlagd förbrukning på 12 w. Den takfläkt som jag tittade på som alternativ drar 70 w. Det är absolut ingen dålig fläkt på något vis förutom att den drar mer ström.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.