Förutsättningar:
  • Badrum på 10m2
  • Ventilationskanal 125 mm från badrum finns draget till vind :( (ja, röret slutar på vinden. Därför är kanalen pluggad förnärvarande)
  • Vinden är rymlig
  • Takhuv finns där köksventilationen går ut (160 mm)

Funderingar:
  1. Kan jag koppla ihop badrumskanalen till köksfläktskanalen på vinden?
  2. Är en isolerad kanalfläkt på vinden att föredra framför en PAX-fläkt
  3. Vad vore en lagom kanalfäkt?
  4. Vad är viktigt att tänka på vid installation av kanalfläkt?
Tacksam för svar
 
1, nja det hade jag nog inte gjort.

2, Ja om man monterar dit en ljudämpare och en steglös trafo/dimmer. då man får en tystare lösning på toaletten, samt att man kan justera fläkten vid sommar/vinter.

3, storlek 125Medium, då du kan forcera luften mer på sommaren och sänka på vintern.

4,Inget speciellt direkt, men var noga med isoleringen av rören och fläkten om du drar det på vinden. annars kommer du får kondens problem.
(varma rör möter kall luft på vintern.)
 
1.
Gör inte det. Kanalen från kökskåpan är en imkanal och skall utföras i branteknisk klass EI15. Det går att uppfylla om man har minst 30 mm till bränbart material.
Dessutom finns risken att en del av luften trycks tillbaka via badrummet.

2
Se svaret ovan.
Om du inte har någon annan mekanisk ventilation.
PAX-fläktar har behovsstyrda lösningar med timer och hygrostat.

3
M t p att du inte behöver mer än 10 l/s i ett badrum, finns det inget öppningsbart fönster krävs 15 l/s.
Vill du forcera luften så finns det ingen anledning att ta mer än 30 l/s.
Det räcker gott med en 100M Systemair el likv (eller 125 om du vill slippa övergångar) glöm inte hastighetsregleringen.
Tänk på att luften måste komma in i badrummet, oftast via en springa i dörren.

4
Se svaret ovan.
 
Redigerat:
Tack för era kloka svar.
Gällande 1:an: Stoppar inte kanalfläkten(alt. ett backspjäll eller vad det heter) luften från att gå bakvägen till badrummet ? vid eventuell ihopkoppling av kök-, badrum-kanalerna
 
Det är dumt att blanda in imkanal med ventilation. Brukar bara bli skit av sånt.
Kanske fläkten till imkanalen blir starkare än badrumsfläkten?
Och kallrasskydd är sällan helt täta.

Jag skulle inte chansa på det även om det kanske rent arbetsmässigt ser enklare ut att bara gå på kökskanalen på vinden.
 
Om det är ett badrum, alltså dusch eller badmöjligheter så skall inte flödet vara så lågt som 10 l/s. Vid en toalett gäller minimum 10 l/s. Badrum på 10 m2 SKALL ha minst 20 l/s för att klara fuktproblem. Variera inte heller flödet över året. Också dömt att misslyckass ur fuktsynpunkt.. För övrigt är Tjao:s svar bra!
 
Glöm inte ljuddämparen om du vill ha tyst ventilation, utan denna låter det ganska bra vill jag lova.

En 125mm fläkt är att föredra, dessa tycker jag är bra mycket tystare än 100mm iaf när det gäller mina två fläktar, den kan dessutom gå på mycket lägra varv. För att flytta luft som en PAX tror jag inte ens den behöver gå på tomgång ;)

Kallrasskydd finns att köpa men det ska mycket till innan kalluft går bakvägen, kan hända om man har undertryck i huset eller om det blåser rätt på utblåset.
 
aic skrev:
Variera inte heller flödet över året. Också dömt att misslyckass ur fuktsynpunkt.. För övrigt är Tjao:s svar bra!
Hade väl mer i åtanke att man ligger på rätt luftflöde på vintern och sen ökar på sommaren för att få mer luftomväxling i värmen.
 
Köpte själv en hygrostat fran classe och den fungerar perfekt. Fläkten startar och stoppar automatiskt och man behöver inte tänka på den om man inte vill.

Min fläkt går i princip bara mens man duschar för att sen gå lite tid efter att fuktigheten gått ner under inställd nivå, denna tid är också ställbar.

Kan även manuellt slå på fläkten i två farter och hygrostaten använder den högre av dessa farter. Vilken fart farterna har ställer man på två olika reostater eller vad det nu är de finns också på classe.
 
aic skrev:
Om det är ett badrum, alltså dusch eller badmöjligheter så skall inte flödet vara så lågt som 10 l/s. Vid en toalett gäller minimum 10 l/s. Badrum på 10 m2 SKALL ha minst 20 l/s för att klara fuktproblem. Variera inte heller flödet över året. Också dömt att misslyckass ur fuktsynpunkt.. För övrigt är Tjao:s svar bra!

Jag ska utveckla lite vad som gäller luftflöden för badrum i bostäder. Observera att det är minflöden som fanns i den tidigare gällande BBR 10, luftväxlingskraven är numera borttagna, men gäller forfarande som rekommendation. Några skall-krav finns inte.

För badrum som har öppningsbart fönster räcker 10 l/s om det inte är större än 5 m², för varje tillkommande m² ökas flödet med 1 l/s.
Men eftersom de flesta användare inte anväder sitt fönser för att vädra, särskilt inte om det är -20 grC ute, så kan man i praktiken betrakta alla badrum som om det inte hade något öppningsbart fönster.
Då gäller följande.
15 l/s för badrum upp till 5 m², för varje tillkommande m² ökas flödet med 1 l/s.
eller
10 l/s med möjlighet att forcera flödet till 30 l/s. Det fungerar utmärkt att ha sitt ordinarie ventilationssystem för grundflödet och forcera med en PAX-fläkt eller motsvarande, gärna fuktstyrd.

Men som sagt blir absolut inte sämre med en kanalfläkt, du kan ha högre flöden utan problem så att du snabbt blir av med fukten och det kan ske näst intill ljudlöst. :) Tänk på att dimensionera frånluftsdonet rätt annars låter det i alla fall.

En annan sak att tänka på det är hur man kommer att använda sitt badrum. Har man t ex ett bubbelbadkar som används dagligen är det inte fel att öka flödena, men det får man avgöra från fall till fall.

Sedan finns det ju andra sätt att bli av med fukt, som t ex luftavfuktare. Men det lämnar jag tillsvidare.
 
Redigerat:
Du har rätt med att bör och skall i juridisk mening men ska vi vara så petiga så heter det ju inte BBR 10 eller 16. BBR är levande och "skall" när man hänvisar korrekt benämnas med BFS osv.

Man "bör" aldrig ha ett flöde under 15 l/s i ett badrum. Det är att tigga om fuktproblem. Blanda två fläktar är heller aldrig bra då dessa kommer att motarbeta varandra. Kanske inte mycket men det gör de. Håll dig till en lösning och gärna en kanalfläkt.

Sätt aldrig in en avfuktare i tex ett badrum och framför allt inte som en permanet lösning. Den typen av utrustning används bara vid tillfälliga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.