Planerar en köksrenovering. Jag har kollat en del fläktar med vindsmotor, och då står det att man bör köra med 160mm-rör istället för den som sitter idag. (Det känns ju visserligen spontant som att det är samma problem oavsett var man placerar motorn...)

Jag är osäker på om detta är möjligt, rimligt och meningsfullt och tänkte kolla med folk som har bättre koll. Idag går röret först med en 90-gradersböj åt vänster, sen en åt höger, sen upp genom en slags "sluten kattvind", där det viker av 45 grader åt höger igen, för att slutligen komma upp på vinden, där den är täckt av något isolerande material invirat i hönsnät, för att slutligen böja av 45 grader uppåt igen och ut ur huset.

Jag har gjort någon slags enkel skiss. husskiss.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågor:
- går det att byta ut röret inne i kattvinden utan att bryta upp hela väggen? Jag antar att det inte är möjligt?
- blir det för kasst att köra med ett smalare rör?
- är antalet svängar på röret för mycket?
- verkar det rimligt att ens få plats med motorn på vinden?
- gör man det själv eller vad ligger kostnaden på för att få det gjort?
 
Vad är fördel med takmoter?
 
Akahigi
Du sätter en sån här ute på taket istället, då behöver du bara fixa ihop den med rörets utgång (huv?) och dra elsladden ner till köket:
https://www.soliduct.se/flaktar/takflakt/c-214_218.htm

Ca 1800 för fläkt, 400k för tyristorstyrning och en tusenlapp för inkoppling av elektrikern?
 
Akahigi
Claesk skrev:
Vad är fördel med takmoter?
Lägre ljudnivå, undertryck i rören hela vägen (kommer inte läcka ut fukt i ex vis vind)
 
Akahigi skrev:
Du sätter en sån här ute på taket istället, då behöver du bara fixa ihop den med rörets utgång (huv?) och dra elsladden ner till köket:
[länk]

Ca 1800 för fläkt, 400k för tyristorstyrning och en tusenlapp för inkoppling av elektrikern?
Tack för svar.
Men:
- jag har väl ändå samma problem med rördimensionen och antalet krökar - frågan kvarstår alltså om det duger med 130?
- takmonterad har ett antal nackdelar gentemot vindsmonterad för mig:
1. radhusområde med andra folks uteplatser ganska nära, känns inte schysst att börja väsnas på taket.
2. taket är gammalt och behöver läggas om, jag gissar att det skulle bli dubbelt jobb då när vi väl gör det?
3. det saknas takstegar etc. och det är hyfsat brant tak. Jag är mycket tveksam till att själv klättra upp i det läget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.