Y
6666.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla huset har fått ny dränering runt sig, samt en brunn och vidarekopplat på nya villans dränering.

Satte även en jafo spolbrunn strax före y grenen för sammanfoga dräneringarna.
e9c7514e59cc3b445b7377ea7fda0a73.image.250x250.jpg

När jag kollat ner i den spolbrunnen så har jag alltid sett vatten, som antingen rör sig vääldigt långsamt men troligen inte alls. Har dock inte lust att slänga ner skräp för underlätta att se.

Jag var själv med nere vid skarvningen och såg till så det skulle bli fall, men vem vet vad som hände när dom försiktigt tippa ner makadam,


Måste det per automatik innebär att något är fel när man kan se vatten i dräneringsrören som för ögat verkar stå still?

Kan ju även vara att det kom in grus eller så, så kan ju börja med att spola först men tänkte självplåga mig med att få hemska domar här. ;)
 
Det kanske trycker upp grundvatten vid stugan ??
 
Självklart ska det enligt konstens alla regler vara fall på dräneringen men ibland är ju inte verkligheten inte så enkel som teorin.
Skulle du tex. ha lite bakfall efter spolen så kan det ju stå lite vatten där tills det kommer upp i nivån så det kan rinna vidare.
Handlar det om någon centimeter så är det inga problem...
Vet dräneringar som har lagts i nollfall och där kan det stå vatten i botten på röret men så fort nivän höjs så rinner det ut.
 
Y
Har regnat lite i två dagar, så jag gick ut och kikade nu. Fortfarande vatten som står still.

Dom nya sakerna är 110mm grejer medans "nya" villan hade mindre diametrar så kanske därför det blir vatten stående, eller det ska ju fortfarande vara fall för det. (nästan halva gaveln blev 110mm)

Gamla husets dräneringsvatten åker bort från den brunnen mot "nya" villan så det verkar funka iaf.
 
Stoppa ner tumstock eller dylikt och kolla hur långt vattnet går upp. Som tidigare sagt nån eller några cm stående är inget problem . Ska heller inte påverka om de råkat fylla lite mak under röret då makadamen låter vattnet passera också... Det viktigaste är fall/ våg på schaktbotten ..
En dränering är ju som ett stort breddavlopp och det bör inte påverka om du ansluter mot mindre dimension, troligare då att det kommit in lite skit i den gamla dräneringen.. Jag tycker inte du ska spola och fundera så mycket på detta så länge du inte misstänker att vattennivån kan nå ända upp till plattans u.k eller ev vot som kan suga vatten..//
 
Lite vatten kommer det ju att vara så länge som det tränger in vatten i dräneringen från marken.
Är det bara lite grann är det helt normalt. Fallet är ju så litet så du kommer inte att se rörelsen. Lite kan man betrakta dräneringen som ett bräddavlopp. Så länge utloppet ligger lägst så kommer det aldrig att stå vatten i marken. Dessutom ligger dräneringen lägre än lägsta punkten på bottenplattan i grunden så grunden kommer hålla sig torr.
Häll i lite mjölk i spolbrunnen för att se ev rörelse i vattnet.
 
  • Gilla
haggan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.