Jag har skapat en annan tråd under trädgårdsavdelningen ang min tomt som är väldigt blöt, ni kan väl kika i den ( http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/229812-blotmark-extrem.html ) så ni ser vad det handlar om. Men jag lägger ett hopp klipp här.

En del av min tomt är väldigt blöt, vår och höst är det delar som ser ut som små dammar och under sommaren är det lerigt.
Så här ser det ut nu
uploadfromtaptalk1397151839574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1397151872570.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ca 20m från min tomt ligger det ett krondike som är fyllt till bredden med vatten, jag misstänker att det är så dåligt flöde att vattnet har ingenstans att ta vägen så det går tillbaka mot min tomt.

Har ritat en bild med mobilen på hur det ser ut ungefär
uploadfromtaptalk1397152238184.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här ser krondiket ut där den ansluter till vägdiket
uploadfromtaptalk1397151387903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägföreningen ryxker på axlarna och hänvisar till en karta som skogsvårdsverket ritat 2001 där de markerar tomten omkring min tomt som försumpadskogsmark.
Mitt hus är vid 61an
uploadfromtaptalk1397055091098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1397055107482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har de rätt att skita i det?
På bilder så visas min tomt som vit varför ska jag då få min tomt försumpad för att diket är dåligt?
Jag hoppas ni kan hjälpa mig!
 
Krondiket ansvarar väl inte vägsamfälligheten för?

Kommer vattnet från diket vid vägen så är det deras skyldighet att åtgärda men är det krondiket som är problemet är det ju markägarna som ansvarar för det.
 
Vf äger marken så det är deras ansvar, ringde Värmdö kommun och de hänvisar att trafikverket äger vägen men vf äger marken omkring.
 
Prata med kommunen.

Detta gäller:
"Fastighetsägaren kan kräva att den kommunala miljövårdsmyndigheten bestämmer att exempelvis ägaren till grannfastigheten deltar i kostnaderna för anläggandet eller underhållet av ett dike som löper mellan fastigheterna, om grannen inte annars går med på saken."
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Ok, får ringa dem igen då. De skickar mest runt mig mellan olika avdelningar men jag ger mig inte lätt!
 
Pratade med Skogsvårdstyrelsen idag och de sa att min tomt är ingen skogsmark så det kan inte vara en försumpad skogsmark min tomt är en vanlig mark tomt.
Nu får jag strida med vägföreningen.
 
C
Gå in på dikningsföretag på denna site så ser du vad som gäller o hur du skall göra...Dikningsföretag i det här hänseendet syftar INTE på företag som gör diken.....LÄS!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.