Vi har ett gammalt torp på gården, som jag går och snålar med värmen med. Jag har stängt av vattnet, så det kan inte frysa, och jag har varit där nere och känt efter så det inte blir minusgrader inomhus.

Jag undrar helt enkelt om det är någon fara att ha det ouppvärmt, eller om det tar skada? Eller är det möblerna man ska vara rädd om i ett ouppvärmt hus?

Mycket tacksam för era synpunkter!!!
 
Hej! Det är fukten som ställer till det. Är det bara torrt så kan det vara kallt. Ju kallare det är ju mindre vatten kan luften "hålla".- Relativ luftfuktighet.
Vädra kommer man en liten bit med.
Luftavfuktare finns som klarar låga temperaturer och "sköter sig själv" om avlopp ordnas.
Då får man se till att alla dörrar står öppna inne.
Fukten förstör metall -tex kromade bleck får små blåsor, färg lossnar och möglar, tapeter missfärgas av underlaget eller möglar. Trä möglar ju ochså men det är ju enklare att skrubba.
Dessutom kan det växa mögel om det är fuktigt tillräckligt länge. Stora mörka prickar brukar vara övermålad spik som blivit kall och därigenom blivit fuktig. På fuktig färg fastnar sot och damm och en liten fläck uppstår. Det går att torka bort om färgen tål att man torkar på den.
Teglet i skorstenen kan frysa sönder om den är fuktig när det fryser på. Elda så den torkar om det varit blött länge och ska frysa på. Bla bla bla Är jag för långrandig nu?
Om du får fatt i någon som jobbar på museeum eller dyl, så kan man höra hur dom gör och hur det går.
 
Looo!
Tack ska du ha, du var absolut inte långrandig, utan bara väldigt tydlig, och jag ska kolla upp det där med museet här i trakten!

TACK!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.