Jag har lämnat in en motion till stämman för samfällighetsföreningen. Nu har styrelsen lämnat sitt yttrande där de rekommenderar bifall men med vissa korrigeringar i motionen. Jag är av uppfattningen att antingen så bifalls eller avslås min motion såsom jag skrivit den. Har jag fel? Kan styrelsen föreslå "korrigeringar" (deras ord) i min motion?
 
S Stellan Svealand skrev:
Jag har lämnat in en motion till stämman för samfällighetsföreningen. Nu har styrelsen lämnat sitt yttrande där de rekommenderar bifall men med vissa korrigeringar i motionen. Jag är av uppfattningen att antingen så bifalls eller avslås min motion såsom jag skrivit den. Har jag fel? Kan styrelsen föreslå "korrigeringar" (deras ord) i min motion?
De kan förslå vad som helst men du bör vara med på stämman och utveckla din talan om något är fel/oklart inför röstningen.

De kanske borde skriva avslag men lägga fram ett annat förslag att rösta på.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Karrock
Rimligen presenteras din motion, samt styrelsens yttrande med ändringsförslag, och så röstas mellan avslag och bifall på de båda konstruktionerna.
 
  • Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
Länge sedan jag satt i styrelse eller någon form av fullmäktige, men du har fortfarande möjlighet att på stämman yrka att din motion skall bifallas så som den är lagd, oaktat ändringsyrkanden. Oavsett vad och hur det är förberett inför stämman går det att justera att-satserna på plats och besluta där och då vad som skall gälla. Däremot kan man inte ändra underlaget för att-satserna, dvs själva ärendet man skall besluta om. Precis som @Karrock skriver röstar man på stämman efter debatt mellan de olika förslag som finns.

I det här fallet tycker jag väl att det verkar rimligt. Du har tagit upp ett ärende och skrivit dina yrkanden. Styrelsen verkar tycka det är ett bra förslag i grunden, men har några andra yrkanden. Det blir då en debatt på stämman där du och styrelsen får lägga fram era respektive synpunkter och diskutera dessa. Sedan går det till omröstning och man ställer era förslag mot varandra. Det kan då bli att man antingen ställer förslagen i sin helhet mot varandra eller röstar för varje enskild att-sats om det är lämpligt att göra så.

Eller missar jag något?
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
C
S Stellan Svealand skrev:
Kan styrelsen föreslå "korrigeringar" (deras ord) i min motion?
Vad är det för sorts korrigeringar?
Det händer ju att det kommer in motioner som t.ex. saknar en konkret fråga att rösta om eller förslag som av olika anledningar är omöjliga att genomföra, men som med lite bearbetning ändå kan bli en bra motion.
Snyggast hanteras dock sådant i dialog mellan styrelsen och motionären inför stämman. Åtminstone i en mindre förening.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det för sorts korrigeringar?
Det händer ju att det kommer in motioner som t.ex. saknar en konkret fråga att rösta om eller förslag som av olika anledningar är omöjliga att genomföra, men som med lite bearbetning ändå kan bli en bra motion.
Snyggast hanteras dock sådant i dialog mellan styrelsen och motionären inför stämman. Åtminstone i en mindre förening.
Det handlar om en beräkning av utgifter för en tidsperiod baserade på en offert styrelsen tagit in och styrelsen vill lägga till oförutsedda kostnader. Beräkningen är i sin tur till för att beräkna nödvändig avgiftshöjning för denna tidsperiod.
 
Ja, styrelsen kan lämna ändringsförslag. Det kan också vilken medlem som helst under pågående möte. Att man jämkar ihop åsikter och försöker få stöd för ungefär det man själv tycker är i sig ganska rimligt.

Sen är en motion som påverkar budgeten lite knepig. Klubbar man budgeten först blir det ju konstigt att några minuter senare debattera en budgetfråga, så man bör kanske se till att frågorna behandlas i rätt ordning.

Utan att helt förstå omständigheterna hade jag nog som styrelse valt att besvara snarare än till- eller avstyrka bifall på eller modifiera motionen och förklara att det är en budgetfråga och att man tagit hänsyn till åsikten i sitt budgetförslag – om man nu vill göra det.

Men jag kan ha missförstått, och det finns säkert andra bra lösningar också.
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stellan Svealand skrev:
Det handlar om en beräkning av utgifter för en tidsperiod baserade på en offert styrelsen tagit in och styrelsen vill lägga till oförutsedda kostnader. Beräkningen är i sin tur till för att beräkna nödvändig avgiftshöjning för denna tidsperiod.
Normalt faller det på styrelsen att göra den ekonomiska redovisningen och det är svårt att ändra på den på en stämma. Särskilt med en motion.

Det finns krav i samfällighetslagen att styrelsen innan uttaxering ska lägga fram en utgifts- och inkomststat, en sorts kassaflödesbudget i modernt språkbruk för stämmans godkännande. Om det är denna som du har synpunkter på så behövs ingen motion utan du kan yrka att den inte godkännes helt enkelt.
 
P
Är väl en väldigt vanlig lösning att dom som sitter i styrelse jämkar ihop förslag och sätter ihop det till nåt man samtycker eller som många samtycker till för att skapa bra snabba möten där inte hälften somnar eller det blir polsk riksdag av det hela med oändliga argumentationer av förslag som är till 99% samma sak.. iaf om det är en bra styrelse och ofta begränsat med tid när det är samfällighetsmöten..

Att vi just nu har en tid där väldigt mycket saker ökar i kostnader på ett större vis än förut pga krig ,inflation ,osv osv är väl också helt normalt och att dessa kostnader också måste in nånstans och tas utrymme för låter väl sunt

Sen är det väl en klassisk konflikt i samfälligheter där några vill spara spara på varenda korvöre till varje pris även om det leder till att det man har samägt förfaller och blir sämre för varje år , av olika orsaker och några har en mer ja det kostar pengar och vi behöver göra det här nu innan det blir ännu sämre och ja det kostar pengar

kostnader ökar ju i dom flesta samfälligheter och det kan man ju inte blockera via nån motion och det blir ju bara knasigt om man inte ger styrelsen praktisk möjlighet att göra sitt uppdrag eller göra deras uppdrag väldigt väldigt svårt
 
  • Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Är väl en väldigt vanlig lösning att dom som sitter i styrelse jämkar ihop förslag och sätter ihop det till nåt man samtycker eller som många samtycker till för att skapa bra snabba möten där inte hälften somnar eller det blir polsk riksdag av det hela med oändliga argumentationer av förslag som är till 99% samma sak.. iaf om det är en bra styrelse och ofta begränsat med tid när det är samfällighetsmöten..

Att vi just nu har en tid där väldigt mycket saker ökar i kostnader på ett större vis än förut pga krig ,inflation ,osv osv är väl också helt normalt och att dessa kostnader också måste in nånstans och tas utrymme för låter väl sunt

Sen är det väl en klassisk konflikt i samfälligheter där några vill spara spara på varenda korvöre till varje pris även om det leder till att det man har samägt förfaller och blir sämre för varje år , av olika orsaker och några har en mer ja det kostar pengar och vi behöver göra det här nu innan det blir ännu sämre och ja det kostar pengar

kostnader ökar ju i dom flesta samfälligheter och det kan man ju inte blockera via nån motion och det blir ju bara knasigt om man inte ger styrelsen praktisk möjlighet att göra sitt uppdrag eller göra deras uppdrag väldigt väldigt svårt
Det är en viktig poäng. Och det finns ett rätt utbredd missförstånd om hur maktfördelningen är i en samfällighetsförening. I princip är det styrelsen som bestämmer. Stämman är inte platsen för detaljbeslut gällande förvaltningen utan platsen för detta är främst styrelsemötet. Stämmans huvudsakliga makt är att besluta om vilka individer den väljer till styrelseledamöter. Man kan också försöka blockera uttaxering men i slutändan är det styrelsen som bestämmer över det också.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Det slutade med att stämman godkände mitt förslag som det var då det var så många formella fel i styrelsens förslag att det var omöjligt att godkänna det. Tyvärr saknas det kompetens och erfarenhet i den nuvarande styrelsen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.