Jag bygger nya logportar (5 st, 420*200) och fäster upp dem med nya Hendersonbeslag. Då kalaset kostar en del 😅 skulle jag gärna återanvända panel från 4 portar till 2 av de ”nya” (också för att spara på miljön). Då får jag ihop tillräckligt antal brädor som är i OK skick enligt mig. Det är ytan som är sprucken, inne är de hur fina som helst. Portarna behöver, på grund av den nya upphängningen, vara högre och då fattas ju längd på befintliga brädor. Plus att jag kanske inte får ut så många långa brädor heller (alltså inte ens om portarna skulle vara samma storlek). Nu till min fråga. Kan jag ha panelen liggande istället? Då räcker det ju att jag får ut bitar ~200 cm och då går det rätt säkert ihop med det antal jag har sparat. MEN blir sprickorna då som en ”hylla” där vattnet kan ligga kvar och göra träet dåligt? Det blir ju skillnad om brädorna står upp, då rinner ju vattnet längs sprickorna och har inte någon anledning att stanna kvar. Någon som har koll på läget? Överdriver jag den här risken? Portarna sitter söderläge om det är av betydelse.
 
  • Grönmålad träyta med slitage, närbild, vertikala linjer och textur, möjligtvis en del av en stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kan du montera den begagnade panelen horisontellt men den kommer ju rimligtvis få kortare livslängd.
Ev kan du vända den spruckna sidan inåt.
 
Tack för svar! Är det på marginalen jag förkortar livslängden eller är det avsevärt? Finns ju också alternativet att sätta dem stående men snedsågade och skarva- är det bättre? Ska överväga också att vända dem, men då missar jag de fasade kanterna, som ju har ett estetiskt värde på en port 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.