Jag har en grusad garageuppfart. Den brukar jag salta lite lätt ett par gånger per sommar. Det håller ogräset borta mycket effektivt.

Nu har jag börjat fundera på om jag vågar salta lite även på andra ställen? Tex har vi en remsa grus närmast husgrunden(huset har källare). Kan det vara vanskligt att strössla salt längs med den grusremsan där närmast husgrunden. Kan det på något sätt påverka murverket eller putsen i källarmuren? Är det någon som vet?
 
Med tanke på hur mycket man saltar vägar med broar av betong så borde det inte vara något problem.
 
Ja, salt påverkar betong negativt. Svaret från "useless" är som hans användarnamn, helt oanvändbart. Broar av betong får regelbundet underhåll som till stor del beror på att salt och annat slitage har förstört dem.

Att någon enstaka gång salta där är nog ingen fara, men det finns nog metoder som är bättre i längden.
 
Ja, det är bra att kunna gömma sig bakom användarnamnet ibland... ;)
Det jag menade är inte att det inte påverkar, utan att det är så liten påverkan att det inte spelar någon praktisk roll.
 
Mikael_L
Vägsaltet och broar är en dålig kombo, men kanske inte helt att jämföra med husgrunder dock.

Såvitt jag förstått är det negativa med saltet för broars välbefinnande att det orsakar rost i armeringen, men jag tror inte betongen i sig påverkas i någon nämnvärd grad.
Man använder en mycket bättre och tätare betongkvalitet till vägbroar, för att minska vatten och saltvatteninträngning ner till armeringen till en minimal nivå. När/om armeringen börjar rosta så sprängs så småningom betongen isär. Så därför kräver också broar sitt förebyggande underhåll. Och saltet är alltså en stor fiende, eller egentligen saltvattnet.

I en grundmur till en källare är det inte helt säkert att det ens finns armering. Och ofta har man ju kladdat på ett skikt med asfalt eller något annat som ska förhindra vatteninträngning i grundmuren.
Och rent vatten i sig är ju också problematiskt, det är bara att med salt i vattnet så blir det mer problematiskt. Men ev armering rostar ju även av rent vatten.
Jag skulle nog inte vara alltför orolig och nojig över lite strödd salt längs husgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.