Hej

Jag och min flickvän står mitt i ett bygge av ett sparvhöken (LB-Hus)
Väggar och tak restes i fredags 7 juli
Men endast masoniten täcker taket, inga takpannor ännu
Och nu har det varit världens skyfall hela helgen...
Känns väldigt olustigt
Är risken för fuktskador överhängande nu? eller byts masoniten ut?
Har ännu inte fått svar ifrån LB-Hus

Vad anser ni mer kunniga om detta, bör jag vara orolig?
 :-/

Bifogar bild på ett annat hus med den masoniten som vi har på taket

Extremt tacksam för svar

Med Vänlig Hälsning
Johan & Charlotte
 
  • DSC02975.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
jag tror inte du behöver vara orolig, bara inte någon isolering blir utsatt för regn.  Denna masonit är tålig och har ett vattenavvisande skikt under en tid och den kommer att torka upp vid uppehåll.
 
Vi fick vårt hus i torsdags (hjältevadshus Enen), de lade dock någon sorts armerad plast i alla skarvar på taket (vinkelhus). Men i övrigt var det bara masonit och lekt.
 
Jag kände samma oro, när vårt nuvarande LB byggdes för 12år sedan. Tyckte att regnet medförde att mazoniten ville hänga ned lite extra. Byggaren slog upp några brädlister mellan takstolarna, för att på så sätt trycka upp de värsta skivorna. Men någon nackdel med lite extra luft på vinden ser jag det inte som. Men enligt reklamen skall juh skall taket vara på samma dag som huset reses.
 
Du kan ju allltid gå och känna i huset för att se om det regnat in någonstans. Känn speciellt runt väggar, vid takfötter och som någon skrev tidigare; kolla att ingen isolering blivit blöt.

Om det kommit in lite vatten mitt i huset är det ingen fara, det vattnet torkar.

Lycka till med bygget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.